اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 26 مهر 1395 / کد مطلب: 11412 / نظرات: 0


انسداد 168 حلقه چاه غیر مجاز در سبزوار


 مدیر امور آب ناحیه سبزوار گفت: از ابتدای امسال یک هزار و 100 حلقه چاه غیر مجاز در استان خراسان رضوی مسدود شد که شهرستان سبزوار با انسداد 168 حلقه چاه رتبه سوم استان را دارد.
محمد ثابتی افزود: 75 حلقه از این چاه ها در سبزوار، 35 حلقه در خوشاب، 20 حلقه در جوین، 15 حلقه در جغتای و سایر چاه ها نیز در داورزن، غرب کوهسرخ کاشمر، سرولایت و بخش هایی از شهرستان جاجرم واقع است.
وی اظهار کرد: 90 درصد چاه های سبزوار هوشمند شده اند و هوشمند سازی سایر چاه ها در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: این اقدام با توجه به شرایط کنونی از جمله افت آب های زیر زمینی و پیامدهای ناشی از آن مانند نشست زمین و ایجاد شکاف های عمیق، گریز ناپذیر بود.
ثابتی افزود: اکنون مالکین چاه ها دارای کارت هوشمند سالانه هستند که با شارژ آن در طول سال از آب چاه ها استفاده می کنند.
وی اظهار کرد: خطوط انتقال آب در سبزوار به دهه 50 و 60 باز می گردد و پوسیدگی این خطوط باعث هدررفت حجم بسیاری از آب آشامیدنی می شود و به دلیل نبود اعتبارات کافی، تعویض شبکه آبرسانی سبزوار میسر نیست.
وی با بیان اینکه 90 درصد آب این شهرستان در حوزه کشاورزی مصرف می شود، ادامه داد: امسال 2 چاه آب شرب حفر و 6 چاه نیز تغییر محل داده اند.
ثابتی با اشاره به اهمیت و مزایای کشت گلخانه ای گفت: در کشت گلخانه ای علاوه بر افزایش محصولات و کیفیت آن و کاهش آفات و هزینه ها، مصرف آب نیز به ازای هر یک هکتار چهار دهم لیتر در ثانیه است که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب دارد.
وی افزود: دشت سبزوار سال گذشته به همراه دو دشت دیگر استان برای اجرای طرح آزمایشی احیا مشخص شدند که در این راستا یک میلیارد و 700 میلیون ریال جذب شد.
وی اظهار کرد: از 37 دشت استان خراسان رضوی 6 دشت بحرانی در غرب استان و در حوزه سبزوار است که با افت شدید آب های زیر زمینی مواجه می باشد.
امور آب ناحیه سبزوار مناطق سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب، سرولایت نیشابور، غرب کوه سرخ کاشمر و بخش هایی از جاجرم خراسان شمالی را زیرپوشش دارد.
همچنین 6 دشت بحرانی سبزوار، نیگجه، جوین، عطائیه، سنگرد و داورزن در حوزه عملکرد امور آب ناحیه سبزوار است.ایرنا
102




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.