اخبار سبزوار پيام : مذهبی





اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 24 مهر 1395 / کد مطلب: 11390 / نظرات: 0


گردشگران خارجی از آیین های محرم در سبزوار دیدن کردند


گردشگران خارجی از آیین های محرم در سبزوار دیدن کردند نخستین گروه گردشگران زیارتی اروپایی از آیین های عزاداری محرم و شب و روز تاسوعا در سبزوار دیدن کردند.

گردشگران مزبور هفت نفر از مسیحیان کشورهای ایتالیا، آلمان و اتریش بودند که با مراسم عزاداری و چادرپوشان در حسینیه قنادها به عنوان یکی از میراث های فرهنگی شهرستان سبزوار آشنا شدند.

* مراسم عزاداری در حسینیه قنادها از جذاب ترین مراسم مذهبی است
یکی از گردشگران این گروه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف ما از سفر به ایران و سبزوار در این ایام آشنایی با مراسم مذهبی مردم این دیار در ماه محرم است.
خانم 'بعتا اتبیا' با اشاره به جذابیت مراسم مذهبی عزاداران حسینی در سبزوار افزود: مراسمی که شب گذشته در حسینیه قنادهای این شهرستان برگزار شد از جذاب ترین مراسم مذهبی بود که تاکنون مشاهده کرده بودیم.
وی اظهار کرد: تنها مساله ای که باعث ناراحتی اعضای گروه شد مدت کوتاه اقامت در سبزوار بود که ما را از دیدن بسیاری دیگر از آداب و رسوم مردم این شهرستان در این ایام محروم کرد.
وی گفت: از این پس سفرهای بیشتری را به این شهر خواهیم داشت و به دوستان خود نیز پیشنهاد می کنیم برای دیدن آیین عزاداری مردم سبزوار در ماه محرم به این منطقه سفر کنند.

* وجود 150 مسجد شیعه در آلمان
رئیس مرکز انجمن اسلامی هانوفر آلمان نیز گفت: حدود 150 مسجد شیعه در آلمان وجود دارد.
محمد جواد محققی افزود: انجمن سقفی شیعیان در سال 2010 میلادی در آلمان به ثبت رسید و در چند سال اخیر به علت ورود پناهندگان از کشورهای افغانستان، لبنان و سوریه تعداد شیعیان در آلمان افزایش یافت.
وی اظهار کرد: این گروه توریستی با توجه به ماه محرم و همزمان با روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، برای آشنایی با آداب و رسوم و آیین عزاداری مردم ایران در این ایام، تصمیم به این سفر گرفتند.

* ظرفیت گردشگری مذهبی سبزوار مناسب است
یک پژوهشگر فرهنگی - تاریخی در سبزوار نیز با اشاره به بازدید نخستین گردشگران زیارتی - مذهبی اروپایی از حسینیه قنادهای سبزوار گفت: این افراد در این بازدید با آواهای عاشورایی، تزئینات خاص حسینه قنادها و چادر زیبای این حسینیه آشنا شدند و این اثر معنوی - تاریخی برای آنها بسیار جذاب و دیدنی بود.
محمد عبدالله زاده ثانی افزود: این گروه همچنین از عزاداری مردم در سایر مساجد و حسینیه های این شهرستان دیدن کردند.
وی بازدید از مقبره حاج ملاهادی سبزواری را از دیگر برنامه های این گروه هفت نفره اعلام کرد و گفت: ظرفیت گردشگری مذهبی در شهرستان سبزوار مناسب است و می توان به طور مستمر در ایام محرم و سایر ایام سال میزبان گردشگران زیارتی در این شهرستان بود.
در پایان سفر نخستین گروه گردشگران مذهبی - زیارتی به سبزوار، اداره میراث فرهنگی این شهرستان و دانشگاه جامعة المصطفی با هدایای سنتی به گردشگران آنان را به منزله سفیران فرهنگی شهرستان سبزوار معرفی کردند.
این گروه پس از 2 روز و یک شب اقامت در شهرستان سبزوار امروز این شهر را به مقصد تهران ترک کردند.
حسینیه قنادها مربوط به اواخر دوره قاجار است و خیمه این حسینیه دارای قدمت و پیشینه بسیار است. این حسینه در سال 1384 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
سبزوار دارای 25 حسینیه است که برخی از آنها همچون حسینیه قنادها و لطفعلی خان دارای قدمت تاریخی بسیار است.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.