اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 15 مهر 1395 / کد مطلب: 11333 / نظرات: 0

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار:


اختصاص هفت میلیارد ریال برای جداره سازی بافت تاریخی سبزوار


اختصاص هفت میلیارد ریال برای جداره سازی بافت تاریخی سبزوار   رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: هفت میلیارد ریال برای جداره سازی بافت تاریخی این شهرستان به طول 2 کیلومتر اختصاص یافت.
محمودرضا سلیمانیدر بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در سبزوار افزود: ظرف یک سال گذشته یک صد متر بافت تاریخی این شهرستان جداره سازی شده است.
جداره سازی در راستای حفظ و احیا بافت تاریخی در فضای مدرن شهری انجام می شود. در این طرح خیابانها، گذرگاهها و اماکن واقع در بافت تاریخی با آجر، کاشی و مصالح سنتی ترکیب می شود و بر این اساس بافت هویت تاریخی و سنتی حفظ می شود.
وی ادامه داد: بافت تاریخی سبزوار به وسعت 45 هکتار شامل کاروانسرا، خانه تاریخی، تیمچه، آرامگاه، مساجد، جداره خیابانها و محیطهای فرهنگی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: از 16 خانه تاریخی این شهرستان 6 خانه توسط مالکان تخریب شده که این موضوع ضربه بزرگی برای بافت تاریخی شهرستان محسوب می شود.
وی افزود: سه یخدان تاریخی سبزوار نیز به دلیل همکاری نکردن مالکان با اداره میراث فرهنگی در آستانه تخریب قرار گرفته است.
سلیمانی ادامه داد: امسال سه میلیارد و 400 میلیون ریال از محل اعتبارات ماده 180 و تملک و دارایی برای مرمت آثار تاریخی و تقویت زیر ساختهای گردشگری سبزوار اختصاص یافت.
سلیمانی همچنین برخی ادارات را نسبت به حراست و حفظ آثار تاریخی و فرهنگی بی توجه ذکر و بیان کرد: نبود فرهنگ و گفتمان سازی مناسب، بی توجهی ادارات به قوانین، بی توجهی مردم به اهمیت و ضرورت حفظ میراث فرهنگی و درک نادرست از درآمدهای بخش گردشگری از مهمترین مشکلات برای حراست از آثار است.
وی گفت: در جهت فرهنگ سازی و افزایش مشارکتهای مردمی 'انجمن میراث فرهنگی سبزوار' با 750 عضو فعال تشکیل شده است.
او افزود: نخستین سازمان مردم نهاد حمایت از میراث فرهنگی سبزوار نیز با همکاری گروههای مردمی در این شهرستان ایجاد می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار ادامه داد: وجود ضوابط سخت قانونی در زمینه سرمایه گذاری در آثار تاریخی از عواملی است که حضور سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری کمرنگ کرده است.
وی در ادامه همچنین وسعت پشته باستانی سبزوار را 110 هکتار ذکر کرد که تاکنون یک هکتار آن مورد کاووش قرار گرفته است.
سلیمانی گفت: بر اساس برنامه ریزیها این پشته در مدت 20 سال و در چهار فصل کاووش می شود اما هم اینک به دلیل بروز برخی مشکلات مالی ادامه اجرای طرح متوقف شده است.
وی افزود: امسال شهرداری سبزوار یک میلیارد ریال برای ادامه کار در این محوطه تاریخی اختصاص داده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار ادامه داد: از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه نیز سالانه پنج میلیارد ریال برای حفاظت و کاووش در این پشته تاریخی اختصاص یافت.
وی گفت: با توجه به مشکلات مالی نشستهایی با حضور مسئولان استانی برای ادامه کار در این پشته تاریخی برگزار خواهد شد.
او در ادامه همچنین اظهار کرد: 110 هنرمند صنایع دستی در سبزوار فعالیت می کنند که از 78 نفر آنها تحت پوشش تحت بیمه اجتماعی هستند.
وی افزود: پارسال 740 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به 20 نفر از هنرمندان صنایع دستی این شهرستان پرداخت شد.
سلیمانی ادامه داد: 17 نفر از هنرمندان زیر پوشش این اداره نیز برای دریافت تسهیلات به صندوق کار آفرینی امید معرفی شدند.
وی اظهار کرد: در سبزوار مکانی برای ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه محصولات هنرمندان صنایع دستی و گردشگری وجود ندارد و در این زمینه نیاز به همکاری مسئولان شهرستان است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار ادامه داد: امسال حدود 500 هزار نفر از آثار تاریخی، مذهبی و گردشگری این شهرستان بازدید کردند.
سلیمانی گفت: مناره خسروجرد، موزه مردم شناسی، مصلای تاریخی سبزوار، آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری، واعظ کاشفی و بقاع متبرکه این شهرستان به ترتیب بیشترین جذب گردشگران را دارند.
وی اظهارکرد: چهار مهمانپذیر و هتل با ظرفیت 313 تخت و 108 اتاق برای پذیرایی و اسکان گردشگران در سبزوار فراهم شده است.
شهرستان سبزوار با قدمت پنج هزار سال و قرار گرفتن در مسیر اصلی تهران - مشهد به عنوان درگاه خراسان رضوی و بهره مندی از کاروانسراهای بین راهی، خانه های قدیمی ، یخدانهای تاریخی، بازارچه، آرامگاه بیهقی، مساجد جامع و پامنار ظرفیت مناسبی در حوزه گردشگری دارد. هزار و 200 اثر تاریخی، 87 اثر ثبتی در فهرست آثار ملی ایران، 20 مکان طبیعی و هفت اثر معنوی، هزار و 100 قنات و 490 قلعه تاریخی در سبزوار وجود دارد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.