اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 9 مهر 1395 / کد مطلب: 11313 / نظرات: 0


رونمایی از ثبت ملی مراسم چادر پوشان حسینیه قنادها در سبزوار


رونمایی از ثبت ملی مراسم چادر پوشان حسینیه قنادها در سبزوار  ثبت ملی مراسم مذهبی چادرپوشان حسینیه قنادها در سبزوار در اولین جمعه مانده به ماه محرم با حضور عاشقان اباعبدالله (ع) و مسئولان رونمایی شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار در حاشیه این مراسم اظهار کرد: این چادر به نشانه خیمه‌گاه امام حسین(ع) توسط اعضاء هیئت و مردم سبزوار با اسپند، چاووشی و قربانی هرساله در آخرین جمعه ماه ذی الحجه در حسینیه قنادهای سبزوار برپا می شود.
محمود رضا سلیمانی افزود: با برپایی چادر از حیاط حسینیه به عنوان تکیه استفاده می‌شود و تا روز 11 محرم مراسم عزاداری و تعزیه امام حسیین (ع) در این مکان برگزارمی شود.
وی اظهار کرد: این چادر مزین به هنر خوشنویسی و منقوش با مضامین کربلا، نقوش جقه شیر با شمشیری در دست و متاثر از پرچم دوران صفویه است که به اشعاری با مضامین مرثیه واقعه کربلا به‌ ویژه ترجیع‌ بند مشهور کلیم کاشانی تزیین شده است.
سلیمانی اظهار کرد: این چادر به سفارش یزدی‌های مقیم سبزوار برای نصب در محوطه حسینیه قنادها به همت هنرمندان اصفهان حدود یک قرن بیش تهیه شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار افزود: این آیین یکی از حرکات خودجوش مردم سبزوار است که بیانگر عشق و ارادت آنان به سرور و سالار شهیدان (ع) و نشان همدلی و اتحاد مردم است.
وی افزود: قدمت حسینیه قنادها سبزوار به اواخر دوره قاجاریه می‌رسد که در سال 1384 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و مراسم چادر پوشان این حسینیه نیز امسال در ردیف آثار ملی قرار گرفت.
هزار و 200 اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در سبزوار وجود دارد که تاکنون 160 مورد آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.منبع ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.