اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 31 شهريور 1395 / کد مطلب: 11294 / نظرات: 0


آیین معنوی شال گذاری سادات در سبزوار برگزار شد


آیین معنوی شال گذاری سادات در سبزوار برگزار شد آیین معنوی شال گذاری سادات روز سه شنبه به مناسب عید غدیر خم در روستای پادر از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار برگزارشد.
به گزارش ایرنا، براساس مستندات تاریخی قدمت آیین ' شال گذاری ' به سال 200 هجری قمری مقارن با هجرت تاریخی علی بن موسی الرضا(ع) از مدینه به مرو می رسد.
در این روز سادات علوی، رضوی و حسینی با پوشیدن لباس های سبز، گذاشتن کلاه مشکی و انداختن شال های خاص سبز رنگ در مسیر حرکت امام رضا(ع) حاضر شدند.
این آیین از دوران سربداران تا کنون در روز عید غدیرخم و با حضور سادات علوی، حسینی و رضوی برگزار می شود و در آن فردی از سادات شبیه امام علی(ع) را ایفا می کند و سادات شال، کلاه و دستار خود را از او می گیرند.
سادات مرد دستاری سبز به کمر می بندند و پس از شال گذاری کلاه مشکی را بر سر خود می گذارند.
همچنین بانوان سادات در این آیین یک چادر چهار قد و سبز رنگ را بر سر می اندازند و دستار به کمر خود می بندند.
امسال این مراسم در روز عید غدیر خم و برای نخستین بار در قالب جشنواره آیین های عیدانه روستایی با عنوان 'دریاست برکه 'در روستای پادر که عمده جمعیت آن را سادات تشکیل می دهند، برگزار شد.
چاووشی، مقابله خوانی، آیین های نمایشی، بازخوانی خطبه غدیر، اجرای نمای مبارزه سربداران با حاکمان مغولان با عنوان' اسب چوبی ' از دیگر برنامه های این آیین معنوی بود.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.