اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 10 مرداد 1395 / کد مطلب: 11111 / نظرات: 0

یک مسئوا:


شهرداری ها حق نیم درصد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را پرداخت کنند


.
 جواد محقق نیشابوری در حاشیه برگزاری مراسم نکوداشت استاد محمود برآبادی نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان در سبزوار گفت: حق نیم درصدی بودجه شهرداری ها در راستای کمک به تامین نیازهای مالی و توسعه کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که برخی شهرداری های استان در پرداخت آن کوتاهی می کنند.
وی با بیان اینکه براساس قانون کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در محل پارک ها و با همکاری شهرداری ها ایجاد شوند افزود: برخی شهرداری ها معتقدند این مبلغ باید در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی قرار داده شده یا در کتابخانه های تحت نظارت خودشان هزینه شود.
وی اظهار کرد: این اعتبارات بر اساس بودجه شهرداری هر شهر مشخص می شود که باید بر اساس قانون در اختیار کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گیرد.
محقق نیشابوری با بیان اینکه 43 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این استان فعال است گفت: از این تعداد 34 کانون ثابت و مابقی به صورت روستایی و سیار می باشند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما برای توسعه کانون ها در سطح استان کمبود نیرو و اعتبارات است.
وی با بیان اینکه از حدود یک میلیون و 200 هزار کودک در استان خراسان رضوی فقط 50هزار نفر عضو این کانون ها هستند، افزود: برای ایجاد هرکانون نیازمند سه مربی هستیم که با توجه به کمبود نیرو امکان گسترش کانون ها در استان فراهم نیست.
محقق نیشابوری اظهار کرد: اگر شهرداری ها و سایر نهاد های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان به وظایف قانونی خود در زمینه کمک به کانون ها عمل کنند می توانیم در یک برنامه ریزی 10 ساله مشکلات موجود در زمینه توسعه فعالیت های کانون های پرورش فکری را در استان حل کنیم.
وی ادامه داد: کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شناسایی استعداد های درخشان و رشد و پرورش آنها در روستاها و مناطق محروم نقش بسزایی دارند و با تقویت این بخش می توان خدمت بزرگی به آینده کشور کرد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به افزایش سه برابری اعتبارات این مجموعه در سال جاری گفت: با پیگیری انجام شده امسال 11 میلیارد و 500 میلیون ریال به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به برگزاری مراسم نکوداشت استاد برآبادی افزود: برگزاری این ویژه برنامه ها در راستای حفظ میراث معنوی، یک ارزش و دارای اهمیت بسیار است و از اینگونه مراسم حمایت می کنیم.

* سرگرمی های مجازی جای کتاب را در بین کودکان ونو جوانان گرفته است
استاد محمود برآبادی یکی نویسندگان ادبیات کودک کشور نیز در این مراسم گفت: امروز سرگرمی های مجازی مانند اینترنت و بازی های رایانه ای جای کتاب را دربین کودکان و نوجوانان گرفته است.
وی با بیان اینکه کتابخوانی و توجه به خرید کتاب به خصوص در حوزه کودک و نوجوان در کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیست افزود: کاهش قدرت اقتصادی مردم و نگاه خانواده به کتاب به عنوان یک وسیله کمک درسی سبب کم توجهی مردم به کتاب شده است.
برآبادی با بیان اینکه امروز همه توجه خانواده ها و آموزش و پرورش تلاش برای ورود فرزندان به دانشگاه است اظهار کرد: این نگاه سبب شده خانواده ها هزینه ای را برای خرید کتاب هایی مانند شعر، رمان و ادبیات صرف نکنند.
وی گفت: انس با کتاب سبب تقویت بنیه فکری، آرامش روحی و روانی افراد می شود.

* خرید آثار هنرمندان سبزواری توسط شورای اسلامی شهر
عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در این مراسم گفت: شورای اسلامی شهر سبزوار در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی وحمایت و معرفی آثار هنرمندان سبزواری، تعدادی کتاب از آثار این هنرمندان را خریداری و به مراکز فرهنگی و هنری اهدا می کند.
مهدی مقصودی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر سبزوار از برگزاری مراسم نکوداشت هنرمندان سبزوار حمایت مالی و معنوی می کند افزود: با مصوبه این شورا 20 میلیارد ریال برای توسعه فعالیت های فرهنگی در سبزوار به این بخش اختصاص یافته است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است امسال همایش بزرگداشت ابوالحسن علی بن زید بیهقی نخستین شارح نهج البلاغه، ابوالفضل بیهقی نگارنده کتاب تاریخ بیهقی، کاشفی سبزواری بنیانگذار سبک روضه و نویسنده کتاب روضه الشهدا و حاج ملاهادی سبزواری حکیم و فیلسوف سبزواری در این شهر برگزار شود.
محمود برآبادی متولد 1331 سبزوار، نویسندگی را از دهه 1350 برای کودکان و نوجوانان آغاز کرد و از وی بیش از 70 کتاب در زمینه کودک و نوجوان به چاپ رسیده است.
برآبادی در سال های 1381 تا 1384 نایب رئیس و رئیس هیات مدیره و در سال 1391 دبیری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور را برعهده داشت.
'حماسه کوچی'، 'کارمند نمونه '، 'عبور و مرور در شهر' و 'راز باغ متروک' از آثار این استاد برجسته ادبیات کودک کشور است.منبع ایرنا.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.