اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 31 تير 1395 / کد مطلب: 11080 / نظرات: 0


مراسم چهلمین روز درگذشت حمید سبزواری برگزار شد


مراسم چهلمین روز درگذشت حمید سبزواری برگزار شد مراسم چهلمین درگذشت حمید سبزواری شاعر معاصر با حضور شماری از شاعران و نویسندگان برجسته کشور در سبزوار برگزار شد.
یکی از شاعران حاضر در این نشست گفت: استاد سبزواری از پیشکسوتان شعر انقلاب اسلامی است که دوره های مختلف شکل گیری، پیروزی، دفاع مقدس و امروز انقلاب را به خوبی درک کرده بود.
علیرضا غزوه افزود: شعر استاد سبزواری دغدغه مند، پاک، دارای اخلاقیات و به دور از گرایش های مادی و نفسانی است، وی به خوبی با شعر دینی، فرهنگی و اجتماعی حوزه خراسان ارتباط داشت و دوران قبل از انقلاب به عنوان یک شاعر انقلابی مطرح بود.
وی ادامه داد: استاد سبزواری در دوران دفاع مقدس نیز در کنار رزمندگان اسلام بود، ماندگارترین و بهترین سرودها در حوزه های مختلف انقلاب اسلامی توسط استاد سبزواری سروده شده است.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان نیز در این مراسم گفت: سرودهای استاد سبزواری بیانگر حرکت انقلاب اسلامی است و به جرات می توان وی را احیاکننده سرودهای انقلابی در ادبیات انقلاب اسلامی دانست.
مهدی غزلی افزود: سرود های انقلابی استاد سبزواری در دل و جان مردم جای دارد و مهمترین دلیل پایداری این سرودها مردمی بودن و همخوانی آن با فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از ویژگیهایی استاد سبزواری استفاده از زبان طنز برای انتقاد و اعتراض به اقدامات رژیم گذشته بود.
محسن مومنی اظهارکرد: استاد سبزواری پس از وقوع کودتای 28 مرداد زبان طنز را برای مبارزه به اقدامات رژیم برگزید که در بسیاری از نشریات و مجلات آن دوران می توان طنزهای منتسب به وی را دید.
وی ادامه داد: البته به موضوع طنز در زبان و ادبیات استاد سبزواری کمتر توجه شده که باید آثار وی در این حوزه نیز جمع آوری و به چاپ برسد.
یکی از شاعران برجسته نیز در ادامه این مراسم گفت: استاد سبزواری در بین سایر شاعران پس از انقلاب اسلامی منحصر به فرد و دارای ویژگیهای خاص اخلاقی، دینی و انقلابی است.
استاد مصطفی محدثی خراسانی افزود: در اشعار وی می توان تمام آرمانها و محتوای انقلاب اسلامی اعم از مبارزه با استکبار و استبداد، یاری مستضعفان،حوادث عاشورا ،یاری رساندن به ملتهای مظلوم و لزوم دفاع از انقلاب اسلامی را مشاهده کرد.
محدثی خراسانی با اشاره به اینکه استاد سبزواری در مقاطع
فرزند مرحوم سبزواری نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: آثار استاد سبزواری با همکاری سازمان بسیج هنرمندان به چاپ می رسد.
محسن ممتحنی افزود: آثار به چاپ نرسیده استاد سبزواری بسیار است و مدتها زمان می برد که جمع آوری و چاپ شود.
وی ادامه داد: با همراهی جمعی از شعرا و بزرگان حوزه شعر و ادب کتاب سوم استاد سبزواری اصلاح و ویراش شده که با اضافه شدن بخشی از آثار چاپ نشده، در قالب کتاب کلیات شعری به چاپ می رسد.
'حسین آقا ممتحنی' معروف به حمید سبزواری شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته سحرگاه شنبه 22 خرداد 1395 در سن 91 سالگی در بیمارستانی در تهران چشم از جهان فرو بست و در زادگاهش شهر سبزوار به خاک سپرده شد.
از آثار حمید سبزواری می‌ توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.