اخبار سبزوار پيام : علمی وآمو..


اخبار » علمی وآمو.. / تاریخ خبر: 22 تير 1395 / کد مطلب: 11045 / نظرات: 0


آیا صابون واقعا 99.9 درصد از میکروب‌ها را از بین می‌برد؟


10 تا 200 میلیون. این عدد مربوط به تعداد میکروب‌هایی است که بر روی یک گوشی تلفن همراه معمولی یافت می‌شود.
 به نقل از سایت کوییک و درتی تیپز، دانشمندان تخمین می‌زنند بر اساس فاکتورهایی همچون تعداد دفعاتی که تلفن همراه خود را تمیز می‌کنید، وقتی از آن استفاده نمی‌کنید آن را کجا می‌گذارید، چند بار دست هایتان را می‌شویید و چه مدت زمانی را با افراد یا کودکان بیمار سپری می‌کنید، در همین لحظه دو میلیون و 516 هزار و 640 میکروب زنده بر روی تلفن همراه شما وجود دارد که برابر با میکروب‌های موجود بر روی 503 صندلی توالت است. 

راه حل چیست؟ چگونه می‌توان از شر تمام این میکروب‌ها خلاص شد؟ آیا صابون واقعا 99.9 درصد از میکروب‌ها را از بین می‌برد؟

به یاد داشته باشید که میکروب شامل هر ذره یا موجود زنده میکروسکوپی است که می‌تواند موجب بیماری شود، لذا ویروس‌ها و باکتری‌ها را نیز در بر می‌گیرد. بیشتر کثیفی‌هایی که می‌خواهیم از شرشان خلاص شویم چه میکروب باشد و چه کثیفی دیگر به لطف چربی سطح پوست به بدن ما می‌چسبد. از بین بردن این چربی با استفاده ازحلال‌هایی مثل الکل یا کروزان، میکروب‌های همزیست با ما را نیز از  بین می‌برد.

هر چند که صابون‌های مورد استفاه در بیمارستان‌ها قوی بوده و نمونه‌های الکل پایه محسوب می‌شوند اما الکل و کروزان خودشان به درجات مختلف سمی هستند و بنابراین برای مصرف روزمره در خانه چندان ایده‌آل نیستند. خوشبختانه در این موارد صابون‌ها به کار می‌آیند.
به جای محلول کردن چربی، مولکول‌های صابون از یک روش مکانیکی‌تر برای تمیز کردن ذرات چربی پوست و میکروب‌های همراه با آن استفاده می‌کنند و باعث می‌شوند که این چربی‌ها به مولکول‌های آب ملحق شده و میکروب‌ها را به این ترتیب از بین می‌برند.

هر مولکول صابون مشابه یک زنجیره بلند از اتم‌های کربن و هیدروژن عمل می‌کند که یک انتهای آن که انتهای آب‌دوست نامیده می‌شود به سادگی با مولکول‌های آب ترکیب می‌شود. انتهای دیگر آب‌گریز است و به جای مولکول‌های آب به ذرات چربی می‌چسبد.

بنابراین وقتی دستتان را می‌شویید، انتهای آب‌گریز به ذرات چربی که میکروب‌ها به آن متصل شده‌اند می‌چسبند در حالی که انتهای دیگر زنجیره صابون که آب دوست است چربی را از آب دور می‌کند تا شسته شود.

در حقیقت انتهای آب‌گریز صابون تا جایی که ممکن است از ذرات آب دور می‌شود و با جدا کردن مولکول‌های آب از یکدیگر به طور موثری کشش سطحی آب را کاهش می‌دهد. 

اما آیا صابون واقعا 99.9 درصد از میکروب‌ها را از بین می‌برد؟ آزمایش‌هایی که نشان می‌دهند صابون 99.9 درصد کارایی دارد از سوی خود کارخانه‌های تولید صابون و تحت شرایط آزمایشگاهی انجام شده‌اند. در این آزمایش‌ها باکتری‌ها معمولا بر روی یک سطح تمیز قرار داده می‌شوند و سطح مربوطه با صابون شست‌وشو داده می‌شود و سپس باکتری‌های باقی‌مانده پایش و شمارش می‌شوند.

این شرایط آزمایشی معمولا در زندگی روزمره کمتر به چشم می‌خورد و این ادعا که 99.9 درصد از میکروب‌ها از بین می‌روند به میکروب‌های معمولی‌تر یا برخی شرایط خاص بر می‌گردد. محققان با بررسی نحوه شست‌وشوی 80 داوطلب در همیلتون، اونتاریو دریافتند که در یک شست‌وشوی معمولی بین 46 تا 60 درصد از میکروب‌ها از بین می‌روند. شست‌وشوی دست‌ها در واقع این میکروب‌ها را نمی‌کشد بلکه فقط آن‌ها را از ما دور می‌کند.منبع ایسنا.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.