اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 8 تير 1395 / کد مطلب: 10998 / نظرات: 0


بیش از 22 هزار راس دام سبک علیه بیماری طاعون در سبزوار واکسینه شدند


رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: 22 هزار و 300 راس دام در این شهرستان طی دو هفته گذشته علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.
دکتر ولی الله جغتایی در جمع مسئولان اجرایی این شهرستان افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری ویروسی و خطرناک ویژه دام های سبک است که با شناسایی مناطق آسیب پذیر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شد.
وی اظهار کرد: تب شدید، آب ریزش و ترشحات دهان، چشم و بینی، افسردگی و اسهال دام و ایجاد زخم هایی در ناحیه دهان از علایم این بیماری می باشد.
وی با بیان اینکه بیشترین شدت بیماری در دام های بومی دارای سن زیر یک سال است گفت: راه های انتقال ویروس این بیماری از دام های آلوده به سالم از طریق ترشحات دهان، بینی، چشم، سرفه، عطسه، آب مصرفی و علوفه مصرفی می باشد.
جغتایی افزود: واکسینه کردن دام، رعایت اصول بهداشتی در خرید دام و کنترل تردد دام از راههای پیشگیری این بیماری است.
وی به دامداران این شهرستان توصیه کرد، دام های بدون سابقه بهداشتی را خریداری نکنند یا دام های خریداری شده را حدود دو هفته در محل دیگر جداگانه نگهداری و در صورت بروز علایم بیماری طاعون، با گروههای دامپزشکی تماس بگیرند.
وی با بیان اینکه این بیماری از طریق دام های اهلی به دام های وحشی کوچک از قبیل آهو، گوزن و بزهای کوهی نیز منتقل می شود اظهار کرد: جلوگیری از ورود دام های اهلی به مناطق حفاظت شده نقش موثری در پیشگیری از بروز این بیماری در پناهگاههای حیات وحش دارد.
هم اکنون حدود 310 هزار راس دام سبک و 11 هزار راس دام سنگین در شهرستان سبزوار نگهداری می شود. منبع ایرنا.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.