اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 29 خرداد 1395 / کد مطلب: 10962 / نظرات: 0

سفره معنوی/12/


رمضان نسیم جان‌فزای بیداری



رمضان فرصت بی‌بدیل بندگی و طریق مغفرت و شیدایی در آستان خالق بی‌نیاز است.

 سفره معنوی برگ سبزی است از خان گسترده رحمت الهی در هنگامه میهمانی پربرکت خداوند که امید است جان تمام عاشقان و مشتاقان را با نور خود نوازش کند.

دعاي روز دوازدهم

بسم الله الرحمن الرحيم
"اَللّهُمَّ زَيِّنّى فيهِ بِالسَِّتْرِ وَالْعَفافِ وَاسْتُرْنى فيهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْكِفافِ وَاحْمِلْنى فيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالاِْنْصاف ِوَ امِنّى فيهِ مِنْ كُلِّ ما اَخافُ بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الْخاَّئِفينَ"

«خدايا در اين ماه مرا به زيور پوشش از گناه و پاكدامنى بياراى و جامه قناعت و اكتفاى به مقدار حاجت را به برم كن و وادارم كن در اين روز به عدالت و انصاف و ايمنيم بخش در آن از هرچه كه از آن مى ترسم به نگهدارى خودت اى نگهدارنده ترسناكان"

مساله روز:
بازگشت به وطن قبل يا بعد از ظهر

آيت الله مكارم شيرازي
هرگاه مسافر پيش از ظهر وارد وطن شود، يا به جايى برسد که قصد ده روز توقّف دارد، چنانچه کارى که روزه را باطل مى کند انجام نداده باشد بايد روزه بگيرد و اگر انجام داده بايد بعداً قضا کند و مستحبّ است باقيمانده آن روز را امساک نمايد، ولى اگر بعد از ظهر وارد شود نمى تواند روزه بگيرد.

آيت الله سيستاني
اگر مسافر در ماه رمضان چه آنكه قبل از فجر در سفر بوده و چه آنكه روزه بوده و سفر نمايد، چنانچه پيش از ظهر به وطنش برسد، يا به جائى برسد كه مى‏خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه كارى كه روزه را باطل مى‏كند انجام نداده ـ بنابر احتياط ـ بايد آن روز روزه را بگيرد و در اين صورت قضا ندارد و اگر انجام داده، روزه آن روز بر او واجب نيست و بايد آن را قضا كند.

آيت الله وحيد خراساني
اگر مسافر در ماه رمضان ـ چه آن كه قبل از فجر در سفر بوده و چه آن كه روزه بوده و سفر نمايد ـ پيش از ظهر به وطنش برسد، يا به جايى كه مى خواهد ده روز در آنجا بماند، و كارى كه روزه را باطل مى كند انجام نداده باشد، بايد آن روز را روزه بگيرد، و اگر انجام داده، روزه آن روز باطل است.

آيت الله موسوي اردبيلي
اگر مسافر پيش از ظهر به وطن خود يا به جايى كه مى‏خواهد ده روز در آنجا بماند برسد، چنانچه عملى كه روزه را باطل مى‏كند انجام نداده باشد، بايد آن روز را روزه بگيرد و اگر انجام داده باشد، روزه آن روز بر او واجب نيست. اگر مسافر بعد از ظهر به وطن خود يا به جايى كه مى‏خواهد ده روز در آنجا بماند برسد، نبايد آن روز را روزه بگيرد.

آيت الله مظاهري
اگر مسافر پيش از ظهر به وطنش برسد يا به جاييكه مى‏خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه پيش از ظهر به حدّ ترخّص برسد و كارى كه روزه را باطل مى‏كند انجام نداده باشد بايد آن روز را روزه بگيرد.

مقلدان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيز مي توانند استفتائات خود را در اين خصوص از طريق سايت http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=istifta مطرح كرده و پاسخ آن را دريافت نمايند.
استفاده از فرصت
رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود:خدا درزندگیتان، نسیم های حیات بخشی را جای داده ،با آمادگی فراوان،آن فرصت ها را دریابید وازآن ها استفاده کنید .ونیز فرمود:مومن باید ازنیرویش به نفع خود،وازدنیایش برای آخرتش و از جوانی پیش از پیری اش ،واز زندگی پیش از مرگش بهره بگیرد.

امیرمومنان سلام الله علیه فرمود:فرصت مانند ابر از افق زندگی می گذرد ،هرگاه فرصت های خیری پیش می آید غنیمت بشمارید وازآن ها بهره بگیرید ونیز فرموده است:فرصت مناسب زود می گذرد ودیر برمی گردد.

به فرموده امام باقر سلام الله علیه:خواسته هایت را با پیش آمدن فرصت،به دست آر وهیچ فرصتی همچون دوران فراغت وتندرستی نیست.همچنین فرمود:ازکوتاهی کردن به هنگام فراهم بودن فرصت بپرهیز؛زیرا این عرصه نوسانی را دربرداردکه برای صاحبنش زیان بار است.

امیرالمومنین سلام الله علیه می فرمایند:شب روز درتو کار می کنند ،پس تودرآن هاکار کن ،وازتومی گیرند پس ازآن ها بگیر،ونیز می فرمایند:کسانی که وقتشان پایان یافته مهلت می طلبند ومهلت دارندگان کوتاهی می کنند!.

نکته :یاقوت باوقت به دست می آید ولی وقت با یاقوت به دست خواهد آمد به فرموده امیرمومنان سلام الله علیه :وقت اگر بیهوده بگذرد مقت است.

فرصت جوانی

امیرمومنان سلام الله علیه فرمود:جوانی که اهل تن پروری بوده ودر دوران سلامتی ،سرمایه ای مهیا نکرده ودراولین فرصت های زندگی ونیرومندی درس عبرتی نگرفته ودرخشنده ترین دوران عمر رارایگان از کف داده ،آیا می تواند درپیری جزشکستگی وذلت انتظاری داشته باشد ؟ونیزفرمود:کسی که خویشتن رابه کارهای غیر ضروری سرگرم کند با این عمل ،کارها ی ضروری خود راتباه کرده.

همچنین در روایاتی می فرماید:فرصت رادروقت خود غافلگیر کن ،که چون فوت شود دیگر به آن دسترسی نخواهی داشت وهرکه فرصت را اززمان بهره گیری اش به تاخیر اندازد مطمئن باشد که ازدستش خواهد رفت. از دست دادن فرصت مایه اندوه است .پس فرصت را به وقتش دریاب تا مایه غصه نگردد.

منبع: مفاتیح الحیات آیت‌الله جوادی آملی (منبع ایسنا)




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.