اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 27 خرداد 1395 / کد مطلب: 10956 / نظرات: 0

سفره معنوی/10/


رمضان تجلی انوار هدایت


رمضان موسم تجلی انوار حق در ساحت قدسی روزهایی است که عطر بندگی آن‌ها را معطر کرده است.
 سفره معنوی زلال آهنگ بندگی است که روح تشنه بندگان را تسکین می‌دهد.

دعای روز دهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوكّلین علیكَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْكَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیكَ بإحْسانِكَ یاغایَةَ الطّالِبین».

«خدایا قرار بده مرا در این روز از متوكلان بدرگاهت و مقرر كن در آن از كامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان».

مسئله روز:
حكم روزه گرفتن در سفر چيست؟

آيت‌الله سيستاني:
اگر نذر كند روزه مستحبى بگيرد و روز آن را معيّن نكند، نمى‏تواند آن را در سفر بجا آورد، ولى چنانچه نذر كند كه روز معيّنى را در سفر روزه بگيرد، بايد آن را در سفر بجا آورد. و نيز اگر نذر كند روز معيّنى را چه مسافر باشد يا نباشد، روزه بگيرد، بايد آن روز را اگر چه مسافر باشد روزه بگيرد.

آيت‌الله وحيد خراساني:
اگر نذر كند روزه بگيرد و روز آن را معين نكند، نمى تواند آن را در سفر به جا آورد، ولى چنانچه نذر كند كه روز معينى را در سفر روزه بگيرد، بايد آن را در سفر به جا آورد، و نيز اگر نذر كند روز معينى را چه مسافر باشد يا نباشد روزه بگيرد، بايد آن روز را اگر چه مسافر باشد روزه بگيرد.

آيت‌الله مكارم شيرازي:
اگر نذر روزه کند ولى روز آن را معيّن نسازد نمى تواند آن را در سفر به جا آورد، ولى اگر نذر کند روز معيّنى را در سفر روزه بگيرد يا نذر کند روز معيّنى را چه مسافر باشد چه نباشد روزه بگيرد، احتياط واجب آن است که آن روز را اگرچه مسافر باشد روزه بگيرد.

آيت‌الله موسوي اردبيلي:
اگر نذر كند روزه بگيرد و روز آن را معيّن نكند، نمى‏تواند آن را در سفر بجا آورد؛ ولى چنانچه نذر كند كه روز معيّنى را در سفر روزه بگيرد، بايد آن را در سفر بجا آورد و نيز اگر نذر كند روز معيّنى را چه مسافر باشد يا نباشد روزه بگيرد، بايد آن روز را اگرچه مسافر باشد روزه بگيرد.

آيت‌الله مظاهري:
اگر نذر كند روزه بگيرد و روز آن را معيّن نكند، نمى‏تواند آن را در سفر به جا آورد. ولى اگر نذر كند روزِ معيّنى را چه مسافر باشد يا نباشد روزه بگيرد بايد آن روز را - گرچه مسافر باشد- روزه بگيرد.
مقلدان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيز مي‌توانند استفتائات خود را در اين خصوص از طريق سايت http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=istifta مطرح كرده و پاسخ آن را دريافت نمايند.



 اهمیت جایگاه جوانان از نگاه پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)

امام صادق(ع) به ابوجعفر أحول پس از بازگشت وی از بصره فرمودند: استقبال مردم را از امر امامت و پذیرش آن، چگونه یافتی؟ گفت: به خدا سوگند آنان اندک‌ هستند. آنچه خواستند کردند ... امام فرمود: به جوانان بپرداز، زیرا آنان به سوی هر کار خیری شتابنده‌تر هستند!

مشورت با جوانان
امیرمؤمنان(ع) فرمودند: هرگاه در امری که برایت پیش آمده نیازمند مشورت بودی ابتدا با جوانان مشورت کن، زیرا آنان تیزهوش‌ترند و سریع‌تر حدس می‌زنند. سپس آن را به اندیشه پیران و بزرگان واگذار تا فرجام آن را شناسایی و انتخاب نیکو کنند، زیرا تجربه آنان بیشتر است.

به کارگیری جوانان توانمند
مصعب بن عمیر جوانی نورسته و نزد پدر و مادرش در رفاه بود و او را گرامی می‌داشتند، همچنین والدینش او را بر دیگر فرزندان خود برتری می‌دادند. وی از مکّه خارج نشده بود، پس چون اسلام آورد پدر و مادرش به وی جفا کردند و با رسول خدا(ص) در شعب ابی‌طالب در محاصره بود چهره‌اش دگرگون شد و سختی بر او فشار آورد.
در همین روزها اسعد بن زراره و ذکوان بن قیس برای عمره رجبیه به مکه آمدند و نزد پیامبر (ص) مسلمان شدند و از آن حضرت خواستند تا نماینده‌ای به مدینه بفرستد و اسلام را به آنان بیاموزد. پیامبر(ص) به مصعب- که قرآن را بسیار فرا گرفته بود- فرمان داد به همراه اسعد از مکه خارج شود و به مدینه هجرت کند او نیز رفت و جوانان زیادی را به اسلام هدایت کرد.

پیشگیری از تهاجم فرهنگی به جوانان
حضرت علی‌(ع) در نامه‌ای خطاب به فرزندش امام حسن(ع) فرمودند: همانا قلب جوان همانند سرزمین خالی است، آنچه در آن بکارند می‌پذیرد و من پیش از آنکه دلت سخت شود به ادب تو مبادرت ورزیدم.

امام صادق(ع) فرمودند: جوانان را پیش از آنکه گروه‌های منحرف بر شما در این کار سبقت گیرند با حدیث آشنا کنید.

جدال آموزی جوانان
امیرمؤمنان(ع) فرمودند: به جوانان فرمان دهید تا فن مناظره بیاموزند.

اهمیت دادن به آراستگی جوانان

امام باقر(ع) فرمودند: علی(ع) با غلامش قنبر به بازار رفت و از فروشنده دو پیراهن به ارزش پنج درهم خواست. فروشنده گفت: دو عدد پیراهن دارم، یکی به ارزش سه درهم و دیگری به ارزش دو درهم. حضرت علی (ع) فرمود:‌ هر دو را بیاور. سپس فرمود: ای قنبر! تو پیراهن سه درهمی را بگیر. قنبر گفت: ای امیر مؤمنان! شما از من به آن سزاوارتری، چون بر منبر می‌روی و با مردم سخن می‌گویی. امام فرمود: ای قنبر! تو جوان هستی و خواسته جوانی داری و من از خدایم حیا می‌کنم که خود را بر تو مقدم بدارم...

در سخنی منسوب به امیرمؤمنان(ع) چنین آمده است:‌ هرگاه جوانی را سرزنش می‌کنی راهی برای وی جهت برون‌رفت از خطایش وابگذار؛ تا به ستیزه‌جویی وادار نشود.

تنبیه جوان برای دانش

دو امام بزرگوار امام باقر و امام صادق(ع) فرمودند: اگر جوانی از جوانان شیعه را بیابم که به دین‌شناسی نمی‌پردازد، در تأدیب وی می‌کوشم.

منبع: مفاتیح‌الحیات آیت‌الله جوادی آملی(منبع ایسنا)




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.