اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 17 خرداد 1395 / کد مطلب: 10898 / نظرات: 0


اما و اگرهای روزه‌‌داری بیماران دیابتی



مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت گفت: به طور کلی افراد بیمار برای روزه گرفتن باید به پزشک معالج خود مراجعه کنند و به توصیه پزشک خود عمل کنند.
 فرهاد رجب‌پور صنعتی در همایش روزه‌داری و بیماری‌ها که به همت بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت برگزار شد، اظهار کرد: بیماران برای روزه گرفتن یا نگرفتن باید به پزشک معالج خود مراجعه کرده و با توجه به نظر پزشک خود اقدام کنند.

وی با اشاره به خطرات روزه‌‌داری برای بیماران دیابتی مانند کاهش یا افزایش قند خون و از بین رفتن آب بدن، اضافه کرد: افراد دیابتی باید دو تا چهار ماه پیش از ماه مبارک رمضان جهت ارزیابی و معاینه به پزشک خود مراجعه کنند.

رجب‌پور با تقسیم این بیماران به سه گروه پرخطر، با خطر نسبی و کم‌خطر، تصریح کرد: بیشتر بیماران از نوع با خطر نسبی هستند که می‌توانند با مراجعه به پزشک و کنترل دیابت و کاهش خطر زیر نظر پزشک روزه بگیرند.

وی بیماران پرخطر دیابتی را افرادی که دارای قند خون بالا یا پایین زیاد، سابقه به کما رفتن یا دارای بیماری‌های حاد هستند برشمرد و افزود: عموما روزه گرفتن به این افراد توصیه نمی‌شود.

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت ادامه داد: معمولا بانوان باردار دیابتی و بیماران دیابتی نوع یک به دلیل خطرات روزه‌داری توسط پزشکان از روزه گرفتن منع می‌شوند.

رجب‌پور به بیماران قلبی و عروقی و دارای فشارخون بالا اشاره کرد و گفت: عموما نمی‌توان برای اینگونه بیماران نظر یکسانی داد و روزه گرفتن یا نگرفتن آنان منوط به نظر پزشک معالج است.

وی با اشاره به بیماری‌های سوءهاضمه، زخم و ریفلاکس معده، عنوان کرد: روزه‌داری برای این دسته از بیماران در صورتی که با رژیم غذایی سالم و دوری از پرخوری همراه باشد می‌تواند موجب کاهش اثرات بیماری شود.

وی همچنین از فواید روزه‌‌داری برای افراد دچار چاقی، چربی خون، کبد چرب و سندروم شکم تحریک‌پذیر گفت و افزود: روزه‌داری برای این افراد نه تنها منعی ندارد بلکه می‌تواند مفید باشد.منبع ایسنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.