اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 26 آذر 1394 / کد مطلب: 10595 / نظرات: 0

فرماندار ویژه سبزوار :


کنگره سربداران از مهمترین مطالبات مردم سبزوار بود


کنگره سربداران از مهمترین مطالبات مردم سبزوار بود  فرماندار ویژه سبزوار گفت: برگزاری کنگره سربداران یکی از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان در حوزه فرهنگ و تاریخ است.
 
احمد برادران روز پنجشنبه در کنگره بین المللی سربداران افزود: برپایی این کنگره یکی از مهمترین دستاورد های فرهنگی دولت تدبیر و امید در شرق کشور و استان خراسان رضوی است.
وی یکی از مهمترین درخواستهای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را چاپ تاریخ قیام سربداران در کتابهای درسی دانش آموزان و تامین اعتبار برای ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار و استقرار دبیرخانه دائمی کنگره سربداران اعلام کرد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از مهمترین رخداد های تاریخ ایران شکل گیری قیام سربداران است که در برخی از مقاطع مورد غفلت قرار گرفته است.
محسنی ثانی افزود: این قیام تاریخی نقش مهمی در شکل گیری مبارزات با حکومتهای ستمگر زمان در سالهای متمادی داشته است.
وی گفت: حضور اندیشمندان، بزرگان و صاحبنظران از ایران و دیگر کشورها نشانگر اهمیت برگزاری این کنگره و نقش تاریخی قیام سربداران است.
دیگر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم خواستار نشر قیام و تاریخ سربداران در کتابهای درسی آموزان شد.
رمضانعلی سبحانی فر اظهار کرد: برگزاری این کنگره در هفتصدمین سال تشکیل نخستین حکومت شیعی در جهان اسلام فرصتی برای شناساندن ابعاد مختلف آن قیام به امتهای اسلامی است.
وی با بیان اینکه تاریخ سربداران و ابعاد مختلف حکومت آن در دوره های مختلف به فراموشی سپرده شد گفت: برگزاری این کنگره سبب توجه بیشتر اندیشمندان بزرگ اسلامی به دستاوردهای این قیام تاریخی و تشکیل حکومت شیعی پس از آن می شود.
کنگره بین المللی سربداران با قرائت پیامهای رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله نوری همدانی، وزیر علوم و رئیس سازمان میراث فرهنگی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و 100 میهمان از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی امروز در سبزوار آغاز شد.
طی دو روز برپایی این کنگره 65 سخنرانی در قالب 9 نشست مستقل در سه بخش ارائه می شود. از بین این مقالات 50 طرح پژوهشی و اثرگذار در حوزه تاریخ سربداران استخراج و اجرا می شود.
این کنگره به همت وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه سبزوار و همکاری دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم برپا شده است.
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.
امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.
منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.