اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 26 آذر 1394 / کد مطلب: 10590 / نظرات: 0

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :


سربداران از جنبشهای تاثیرگذار در جهان بوده است


سربداران از جنبشهای تاثیرگذار در جهان بوده است  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : جنبش سربداران از مهمترین جنبشهای عمیق و تاثیرگذار در جهان بوده است.
 
علی جنتی روز پنجشنبه در مراسم آغازین کنگره بین المللی قیام سربداران افزود: تاریخ ایران دارای غنا و پشتوانه زیادی می باشد ولی این تاریخ عظیم آنگونه که باید مورد کنکاش و بازخوانی قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: تاریخ ایران آیینه تمام نمای آینده است زیرا بازخوانی و مطالعه تاریخ منجر به تشخیص معقول نسلهای آینده کشور از زوایای پنهان این تاریخ کهن می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازخوانی تاریخ ایران سبب آشنایی نسل جوان با فضائل فرهنگی و دینی ملت می شود، در فرهنگ ایرانیان یگانه پرستی، ظلم ستیزی و فرهنگ دوستی از زوایای مهمی است که با بازخوانی آن می توان به فرهنگ عمومی کشور نیز کمک کرد.
وی افزود: به گواه شواهد تاریخی، تشییع در سبزوار به دوران اولیه ورود اسلام به ایران باز می گردد، وجود خاندانهای شیعی در این منطقه نشان می دهد این دیار مهد گسترش فرهنگ و مذهب شیعه از همان قرون اولیه اسلام در ایران بوده است.
جنتی ادامه داد: اهمیت شکل گیری قیام سربداران در گزینش مذهب شیعه است لذا به جرات می توان گفت فرهنگ و مذهب تشییع توسط سربداران در مناطق مختلف ایران از جمله مازندران، کرمان و سمرقند گسترش یافت و مردم شرق ایران را با این مذهب آشنا کرد.
وی گفت: سربداران با گزینش تشییع اسلامی به فرجامی توام با عزت رسیدند، این قیام در دورانی شکل گرفت که قوم خودکامه مغول با وحشیگری و خونریزی بر روح کیانی و فرهنگ ایرانی ما تاخته بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استقامت سربداران و قیام تاریخی آنان این روح کیانی و مذهبی را در کشور زنده کرد و حرکتی منحصر به فرد و جاودانه بود که بازگشایی زوایای پنهان آن جوانان ما را با استقامت ایرانیان آشنا می کند.
وی ادامه داد: این جنبش با نیم قرن استقامت توانست پشتوانه فقهی، عرفانی و فلسفی غنی را برای جنبشهای بعدی ایرانی فراهم کند.
جنتی گفت: رهبران و حاکمان شیعی سربداران از عالمان، فقیهان و پیشه وران بودند لذا در کنار فتوت، جوانمردی، توجه به آیین و فرهنگ دینی، ظلم ستیزی و حمایت از ستمدیدگان به برابری و برادری نیز توجه داشتند.
وی افزود: آزادیخواهی و ظلم ستیزی ایرانیان در طول تاریخ زبانزد همگان است، جهانیان معتقدند که ایرانیان در طول تاریخ هیچگاه در برابر ظالمان سرفرود نیاورده و این مهم نشات گرفته از خوی ایرانی و دینی آنان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه داد با اشاره به تهیه و پخش سریال سربداران در دوران جنگ تحمیلی گفت: پخش این سریال در اوج دوران دفاع مقدس سبب شناخت هرچه بیشتر ایرانیان نسبت به قیام سربداران و عمق نفوذ آن در افکار عمومی شد.
وی افزود: به تصویر کشیدن سربداران توسط کارگردانی بزرگ مانند نجفی سبب تاثیرگذاری ابعاد و زوایای قیام در جامعه شده و امروز زمانی است که باید هنرمندان، پژوهشگران، تاریخ شناسان و اندیشمندان نسبت به شناساندن این قیام تلاش کنند و نقش پژوهشگران و تاریخ شناسان خطه سبزوار و خراسان در این زمینه سنگینتر است.
جنتی سربداران را نقطه عطفی در تاریخ ایران و جهان توصیف و بیان کرد: این قیام سرلوحه بسیاری از قیامهایی است که در جهان شکل گرفته و سبب فروپاشی نظامهای استکباری در دوران خود شده اند.
وی گفت: امروز نظامهای استکباری با تشکیل گروهکهایی مانند داعش که ملبس به صفت مغولی هستند سعی در نابودی تفکرات ناب اسلامی دارند لذا در همین دوران نیاز داریم تا ابعاد تاریخی نهضت سربداران به صورت یک مفهوم علمی به جهانیان معرفی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: معتقدم فرهنگ حاکم بر قیام سربداران برگرفته از فرهنگ عاشورا، ادامه راه شهیدان نینوا و تاثیرگذارترین جنبش در طول تاریخ تا به انقلاب اسلامی ایران است. وی ادامه داد: این جنبش باید بازشناسی شود و با توجه به تحولات منطقه و جهان باید قیام سربداران را به جهانیان معرفی کرد.
جنتی گفت: راه اندازی جریانهای فرهنگی از طریق تولید فیلم، تئاتر، پویانمایی و چاپ مجلات، نگارش داستانهای عالمان و حاکمان سربداری در کتابهای درسی و راه اندازی پویش جنبشهای مردمی و اصیل در جهان به مرکزیت شهر سبزوار با تاسیس یک وبگاه اینترنتی سبب آشنایی دیگر ملتها با این قیام می شود.
وی افزود: بزرگترین مشکل کشورهای شرقی توجه و نگاه به فرهنگ غربی است در حالی که امروز اندیشمندان غربی به فرهنگ توخالی خود پی برده و به فرهنگ غنی شرقی و اسلامی چشم دوخته اند و این بهترین فرصت برای نشان دادن قیام سربداران است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سبزوار دارای ستاره های درخشانی در تاریخ، فرهنگ، فلسفه و فقه ایران است لذا پیشنهاد من به مسئولان این دیار برگزاری کنگره ای در هر دو سال برای همین بزرگان و فرهیختگان است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حد توان در کنار مردم و مسئولان سبزوار در برگزاری این کنگره ها کمک می کند.
کنگره بین المللی سربداران با قرائت پیامهای رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 100 میهمان از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی امروز در سبزوار آغاز شد.
طی دو روز برپایی این کنگره 65 سخنرانی در قالب 9 نشست مستقل در سه بخش ارائه می شود. از بین این مقالات 50 طرح پژوهشی و اثرگذار در حوزه تاریخ سربداران استخراج و اجرا می شود.
این کنگره به همت وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه سبزوار و همکاری دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم برپا شده است.
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.
امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.
منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.