اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 26 آذر 1394 / کد مطلب: 10585 / نظرات: 0

در آستانه برپایی کنگره بین المللی سربداران؛


نشان عالی سربداران در سبزوار رونمایی شد


نشان عالی سربداران در سبزوار رونمایی شد در آستانه برگزاری کنگره بین المللی قیام سربداران، نشان عالی سربداران در آیینی با حضور جمعی از مسئولان، دانشگاهیان و شخصیت های علمی و فرهنگی سبزوار، چهارشنبه شب در این شهرستان رونمایی شد.
 
دبیر کنگره بین المللی سربداران در حاشیه این آیین گفت: این نشان منقوش به نماد قیام سربداران است که از جنس برنز با ترکیبی از نقره ساخته شده است.
جواد حدادنیا افزود: این نشان قرار است به جمعی از مسئولان، دست اندرکاران و بازیگران سریال تاریخی سربداران و نیز تعدادی از شرکت کنندگان در کنگره قیام سربداران اعطا شود.
کنگره بین المللی قیام سربداران از روز پنجشنبه به مدت دو روز در دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار برگزار می شود.
وی با بیان اینکه این نشان دارای شماره ثبت است، افزود: نشان مزبور در آینده به عنوان نماد شهر سبزوار به افرادی که در راه توسعه و تعالی این شهرستان تلاش می کنند، اعطا خواهد شد.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری افزود: پیگیر هستیم تا اهدای نشان عالی سربداران به عنوان یک برنامه منسجم همه ساله در این خطه برگزار شود و در این خصوص هم یک کمیته ویژه برای معرفی این افراد پیش بینی شده است.
چهارشنبه شب، شب شعری با عنوان 'از تبار باران' با حضور جمعی از شاعران و فرهنگ دوستان در محل دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسانی در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از ˈباشتینˈ در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در این چهارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت سربداران تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت خاص دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد.
برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پی آمدهای حکومت سربداران می دانند.
امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگریهای مغولان را جبران کنند. همچنین سربداران در پی بهتر کردن زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت بخاطر شعار فعالان آن که 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد. منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.