اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 24 آذر 1394 / کد مطلب: 10578 / نظرات: 0

فرماندار ویژه سبزوار :


تصویب روز سربداران در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی


تصویب روز سربداران در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی

سبزوار- ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار گفت: پیشنهاد گنجاندن روزی به عنوان 'سربداران' در سالنامه رسمی کشور، در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی به تصویب رسید. 

 احمد برادران روز دوشنبه در نشست شورای سیاست گذاری همایش بزرگداشت سربداران در سبزوار اظهار کرد: مصوبه مزبور برای گنجاندن در سالنامه رسمی کشور به شورای فرهنگ عمومی ارائه شده که امید است این پیشنهاد در این شورا هم به تصویب برسد.
وی افزود: با توجه به شکل گیری قیام سربداران در روز 14 شعبان سال 737 هجری قمری ، این روز برای نامگذاری به عنوان روز سربداران پیشنهاد شده است.
وی گفت: نامیدن روزی به نام سربداران، به عنوان نخستین قیام شیعی در ایران، در حقیقت یادآوری هویت دینی و تاریخی ملت ایران در جنگ با قوم سفاک تاتار و مغول و بر افراشتن پرچم اسلام راستین است.
فرماندار سبزوار افزود: همایش بزرگداشت قیام سربداران در روزهای 26 و 27 ماه جاری در این شهرستان برگزار خواهد شد.
برادران با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش گفت: با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار است زنگ سربداران نیز در روز چهارشنبه هفته جاری به صورت همزمان در مدارس استان نواخته شود.
وی با بیان اینکه برگزاری این کنگره یک فرصت مهم برای شهرستان سبزوار محسوب می شود، یادآورشد: با هماهنگی صورت گرفته قرار است در روزهای برگزاری همایش، بخش هایی از مجموعه تلویزیونی سربداران نیز از طریق سیما پخش شود.
دبیر اجرایی همایش بزرگداشت قیام سربداران نیز گفت: تاکنون 250 عنوان مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد 210 عنوان مورد تایید قرار گرفته است.
جواد حدادنیا افزود: در پایان همایش، مجموعه مقالات و سخنرانی های ارائه شده به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی در 350 صفحه و کتاب گفت و گوها و پیام های مهم همایش نیز در 80 صفحه به چاپ می رسد.
وی اظهار کرد: برنامه ریزی شده تا این همایش با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز پنجشنبه 26 آذر افتتاح شود.
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.
امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت به خاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'ˈاگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان ˈقیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.