اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 12 آذر 1394 / کد مطلب: 10553 / نظرات: 0

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور :


از ظرفیت انجمن های میراث فرهنگی بخوبی استفاده نشده است


از ظرفیت انجمن های میراث فرهنگی بخوبی استفاده نشده است معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در هشت سال گذشته از ظرفیت قانونی انجمن های میراث فرهنگی بخوبی استفاده نشده است.
 
مسعود سلطانی فر روز پنجشنبه در جمع مسئولان شهرستان جغتای افزود: ایجاد و تقویت انجمن های میراث فرهنگی از ابزارهای مناسب برای حفاظت از آثار تاریخی کشور است.
وی اظهارکرد: امکانات برای حفاظت از بناها و محوطه های تاریخی پاسخگوی نیازهای ما برای حراست از این اماکن نیست و باید به دنبال ابزارهای موثر و مناسب باشیم.
سلطانی فر با بیان اینکه انجمن های میراث فرهنگی ظرفیت های مردمی و خوبی برای کمک به حراست از آثار تاریخی هستند گفت: این انجمن ها هم اکنون در 25 استان کشور تشکیل شده و در مابقی استان ها نیز تشکیل می شود.
وی افزود: ما به دنبال ایجاد یک شبکه گسترده و مرکب از مردم و مسئولان در این انجمن ها هستیم تا بتوانیم بخوبی از آثار تاریخی حفاظت کنیم و در این راستا انجمن های میراث فرهنگی در استان ها، شهرستان ها، بخش ها و روستاهای کشور تشکیل می شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: براساس یافته های باستان شناسان ایران، بین 800 هزار تا یک میلیون اثر، بنا و محوطه تاریخی در کشور وجود دارد که از این تعداد 15 درصد قابل رویت است.
وی همچنین به ظرفیت های شهرستان جغتای اشاره کرد و گفت: این شهرستان ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری تاریخی و طبیعت گردی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و پیگیر هستیم که اعتبارهای مورد نیاز برای مرمت و حفظ آثار تاریخی این شهرستان اختصاص یابد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت های گردشگری شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی مورد غفلت قرار گرفته است.
رمضانعلی سبحانی فر با بیان اینکه آثار تاریخی بسیار در شهرستان های مزبور شناسایی و در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است افزود: این آثار تاریخی متعلق به نیاکان و گذشتگان ماست و بی توجهی به آنها نابودی هویت و شناسنامه منطقه را به دنبال دارد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عبور جاده ترانزیتی و محورهای اصلی از شهرستان های داورزن، سبزوار و خوشاب به سوی آسیای میانه ظرفیت خوبی را برای جذب گردشگران خارجی به این شهرستان ها فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه کم توجهی به معرفی آثار تاریخی این مناطق سبب شده است تعداد گردشگران خارجی و داخلی به این شهرستان ها بسیار ناچیز باشد گفت: در سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به این منطقه نیازهای مهم برای تقویت زیرساخت های جذب گردشگری و رونق صنعت گردشگری در این شهرستان ها بررسی می شود تا بتوانیم برابر با نیازهای مطرح شده اعتبارها و دستورهای لازم برای حل مشکلات را دریافت کنیم.
سبحانی فر اظهارکرد: وجود تپه ها و محوطه های تاریخی در جغتای و جوین سبب شده این دو شهرستان نیز از ظرفیت های گردشگری خوبی برخوردار باشند.
وی افزود: با توجه به اهمیت آثار تاریخی شهرستان های مزبور در این سفر تامین اعتبار برای حفظ و مرمت آثار تاریخی و ارتقای نمایندگی های میراث فرهنگی برخی از این شهرستان ها مطرح خواهد شد.
سبحانی فر گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در غرب خراسان رضوی نبود اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان داورزن است.
بیش از یک هزار اثر تاریخی و باستانی در شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن شناسایی شده است.منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.