اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 18 آبان 1390 / کد مطلب: 1053 / نظرات: 0

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار /


شعر سرود ویژه سبزوار بهترین شعر استان است


شعر سرود ویژه سبزوار بهترین شعر استان است  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: شعر سرود ویژه سبزوار بهترین شعر استان است.
  مجید عسگری در جلسه شورای فرهنگ عمومی سبزوار به ویژگی ها و اهداف سرود ویژه سبزوار پرداخت و معرفی و ترویج آموزه ها و ادبیات ایران اسلامی در عرصه ملی، ارائه فرهنگ بومی شهرستان در قالب شعر، تلاش در جهت افزایش تعامل آشنایی بیشتر بین خرده عاملان در هر شهر، ایجاد روحیه نشاط و شادی و نیز غرور افتخار آفرینی میان مردم، ایجاد انگیزش و ترغیب مردم و رجعت به فرهنگ بومی را از جمله اهداف این سرود عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه سرود ویژه سبزوار نهایی شده است به معرفی شاعر و آهنگساز این سرود پرداخت و اظهار داشت: شاعر این اثر آقای حسین شنوایی مشهور به شهاب سبزواری است که شعر وی به عنوان بهترین شعر استان انتخاب شد و آهنگساز آن نیز محمد امین استیری می باشد که مسئول انجمن موسیقی سبزوار است
مدیر دفتر خبر سبزوار نیز در این رابطه افزود: تهیه این کار همزمان شد با حضور بنده به عنوان مدیر دفتر خبر سبزوار که در حقیقت این اثر نتیجه رفت و آمد ها به سبزوار و تهیه مستندهای مربوط به آداب و رسوم و معماری سبزوار بود.
رضا نامنی ادامه داد: شاید تهیه بخشی از این کار مربوط به تجربه باشد اما قطعا استمداد گرفتن از خدا در این کار نقش بسزایی داشته است، معماری ایران اسلامی و خراسان برگرفته از بندگی خداست.
وی با بیان اینکه به مدد شعر و موسیقی، کار فاخری برای سبزوار ساخته شد، افزود: شعر سرود سبزوار بهترین شعر سرود های شهرستان های خراسان رضوی است.
شاعر سرود ویژه سبزوار نیز با اشاره به اینکه حدود 80 درصد وزن این شعر در بحر هزج که دارای صبغه بومی-محلی می باشد، است به جزئیات و معرفی هر بیت از شعر پرداخت و گفت: وزن ابیات پایانی این سرود به بحر رجز که بیشتر جنبه حماسی دارد تغییر می یابد.
شنوایی افزود: در این شعر شاخصه های شاعرانه ، شگردها، تکنیک های شاعرانه، تشبیهات سهل و ممتنع، صور خیال و تلفیق و آمیزگی علم و ایمان کاملا لحاظ شده است.
محمد امین استیری آهنگساز سرود ویژه سبزوار نیز با بیان اینکه موسیقی در کار با کلام باید در اختیار شعر باشد، گفت: ریتم موسیقی این کار ریتم لنگ انتخاب شد تا 100 درصد حماسی باشد و به محلی بودن آهنگ و شعر لطمه ای وارد نکند.
گفتنی است سرود ویژه  سبزوار دارای 8 بیت در مدت زمان 3 دقیقه می باشد. منبع : سبزوارآنلاین





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.