اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 5 آذر 1394 / کد مطلب: 10525 / نظرات: 0

یک مسئول:


تنها راه نجات میراث فرهنگی تغییر کاربری بناهای تاریخی است


تنها راه نجات میراث فرهنگی تغییر کاربری بناهای تاریخی است مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: این صندوق رسالت دارد تا احیا بناهای تاریخی در حال تخریب را با حفظ اصالت بنا و با تغییر کاربری متناسب با بنا حفظ کند.
 
محمدرضا پوینده روز پنجشنبه در نشستی با فرماندار و جمعی از مسئولان سبزوار افزود: تنها راه حفظ و نجات میراث فرهنگی تغییر کاربری و احیای بناهای تاریخی است.
وی گفت: صندوق احیا و بهره برداری از  بناهای تاریخی را که در مالکیت میراث فرهنگی قرار دارند از طریق مزایده به چرخه اقتصادی بر می گرداند.
مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی افزود: ایران با جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی و صنایع دستی از جایگاه بالایی در سطح جهان برخوردار است لذا احیا بناهای تاریخی و رونق صنایع دستی عامل پویایی اقتصاد و تحول پایدار کشور است.
وی ادامه داد: گردشگری در زمره صنایع برتر کشور است لذا در طرحها می بایست نگاه ملی به حوزه گردشگری داشت برای توسعه صنعت گردشگری تلاش کرد.
پوینده در ادامه گفت: شهرستان سبزوار با سابقه درخشان تمدنی، تاریخی و قدمت کهن از ظرفیت گردشگری خوبی بهره مند است.
وی افزود: دو اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی بین راهی روستای مهر داورزن و کاروانسرای روستای زعفرانیه سبزوار توسط صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و از طریق مزایده واگذار شده است.
مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی
ادامه داد: قرار است در آینده کار مرمت کاروانسرای بین راهی روستای مهر داورزن توسط شرکت بزرگ هتل ساز آغاز و به یک مرکز پذیرایی اقامتی و گردشگری تبدیل شود.
وی تپه تاریخی دامغانی سبزوار را نیز برای توسعه گردشگری این منطقه مهم توصیف و بیان کرد: جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی در این شهرستان وجود دارد که باید به مردم معرفی شوند.
صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به عنوان موسسه غیرانتفاعی دولتی و با استناد ماده 114 برنامه چهارم توسعه در سال 1384 تشکیل شد.
وظایف این صندوق شامل 'تشویق، هدایت و حمایت از فعالیتهای قانونی سرمایه گذاران، تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با احیا بناهای تاریخی جهت توسعه ظرفیتهای فنی و مهندسی در این زمینه و اعطای تسهیلات حمایتی به بهره برداران' است.
فرماندار ویژه سبزوار هم در این نشست میراث فرهنگی و گردشگری را عامل توسعه و رونق اقتصادی ذکر و بیان کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به رونق، توسعه و تقویت صنعت گردشگری دارد.
احمد برادران افزود: برخی بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سبزوار در حال ویرانی است لذا راه نجات و حفظ این بناهای باارزش مشارکت بخش خصوصی می باشد.
وی گفت: 900 اثر شناسایی شده در سبزوار وجود دارد که بسیاری از آنها قابلیت مرمت و تغییر کاربری به مراکز فرهنگی،گردشگری و خدماتی را دارند.
منبع ایرنا.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.