اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 16 آبان 1394 / کد مطلب: 10458 / نظرات: 0

رئیس اداره میراث فرهنگی :


7500 نفر طی دو روز از یک تپه تاریخی سبزوار دیدن کردند


7500 نفر طی دو روز از یک تپه تاریخی سبزوار دیدن کردند  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: به مناسبت روز جهانی باستان شناسی طی دو روز گذشته بیش از 7500 نفر از تپه دامغانی این شهرستان دیدن کردند.
 
محمود رضا سلیمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دومین سال متوالی است که چنین بازدیدی را از محوطه باستانی و تاریخی دامغانی سبزوار تدارک دیده ایم که امسال استقبال مردم نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.
وی اظهار کرد: پارسال در مجموع 1700 نفر از این تپه بازدید کردند اما امسال فقط در روز اول 1500نفر از متخصصان، کارشناسان، سرمایه گذاران و مسئولان کشوری، استانی و محلی از این مکان تاریخی دیدن کردند.
وی گفت: در این بازدیدها بازدیدکنندگان تلاش های باستان شناسان و مسئولین میراث فرهنگی را از نزدیک مشاهده کرده و به ارزش واقعی و ظرفیت های اصلی گردشگری و فرهنگی چنین محوطه هایی پی می برند.
سلیمانی افزود: بازدیدکنندگان به ویژه جوانان با مشاهده این اصالت ها به پیشینه تمدنی و فرهنگی خود پی برده و کمتر دچار حس از خود بیگانگی و بی هویتی می شوند.
وی ادامه داد: این محوطه تاریخی در گذشته محدوده بایر و محل انباشت زباله ها، کشت و کار پراکنده و چرای گوسفندان بود که به تدریج به یکی از بهترین نقاط شهر تبدیل شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار افزود: گمانه زنی و کاوش در لایه های مختلف این تپه تاریخی انجام شده که هر بخش در تخصص گروهی از دانش آموختگان رشته باستان شناسی است.
وی اظهار کرد: به تازگی کتاب 'پشته دامغانی در سبزوار' توسط شهرداری این شهر به چاپ رسیده که در این کتاب نیز اطلاعات و توضیحات کافی و مستند در باره یافته های این محوطه باستانی ارائه شده است.
به گفته وی فصل دوم کاوش های باستان شناسی محوطه باستانی تپه دامغانی سبزوار نیز اخیرا در این شهرستان انجام شد.
تپه دامغانی در سال 1380 به شماره 3749 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و عملیات مطالعه، بررسی، لایه نگاری، گمانه زنی و تعیین حریم آن توسط کارشناسان در سال 1382 انجام شده است.
این مجموعه تاریخی باستانی شامل آثار استقراری از دوره مس، سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن است.
اولین فصل کاوش در این محوطه تاریخی توسط هیات مشترک ایران و فرانسه به سرپرستی علی اکبر وحدتی و هنری فرانکفورت از مرکز تحقیقات علمی فرانسه در سال 1387 انجام شد.
این کاوش منجر به شناسایی آثار معماری و فرهنگی از دوره مس، سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن شد.
دومین فصل کاوش در این محوطه امسال با مشارکت شهرداری سبزوار به سرپرستی دکتر عمران گاراژیان انجام شد و هدف از این کاوشها علاوه بر مطالعه استقرارهای تپه دامغانی، شناسایی ابعاد معماری و جایگاه این زیستگاه و تعامل آن با محوطه های پیش از تاریخ شرق ایران در کل منطقه است.
قرار است در آینده با همکاری شهرداری سبزوار یک سایت موزه برای بهره برداری و بازدید علاقه مندان و پ‍ژوهشگران در این محل ایجاد شود.
تپه تاریخی سبزوار موسوم به تپه دامغانی، محوطه ای باستانی در حاشیه شرق شهر سبزوار است که بر اساس پژوهش های انجام شده قدمت آن مربوط به حدود شش هزار سال پیش است.
محوطه باستانی تپه دامغانی مساحتی بیش از 100 هکتار از اراضی جنوب شرقی شهر سبزوار را در بر می گیرد.
سبزوار با حدود 1000 اثر تاریخی و باستانی در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس واقع است.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.