اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 24 شهريور 1394 / کد مطلب: 10270 / نظرات: 0


نیم نگاهی به حاشیه های افزایش تمایل به تحصیل در مدارس غیرانتفاعی


نیم نگاهی به حاشیه های افزایش تمایل به تحصیل در مدارس غیرانتفاعی  استقبال و تمایل والدین برای ثبت نام و تحصیل فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی سال به سال رو به افزایش است.
 
همه ساله با پایان فصل امتحانات آخر سال و آغاز فصل ثبت نام مدارس دغدغه ثبت نام و انتخاب مدرسه مناسب به مهمترین موضوع کاری و پیگیری والدین مبدل می شود و بسیاری از خانواده ها صرفا به منظور ورود فرزندانشان به دانشگاه و تضمین آینده علمی آنها و به تصور دریافت خدمات علمی و پشتیبانی بیشتر خود را محکوم به پرداخت هزینه های سنگین در مدارس غیردولتی می دانند.
با این حال همین گروه از والدین نسبت به افزایش بی رویه شهریه مدارس غیرانتفاعی گلایه دارند و می گویند شهریه مدارس غیردولتی بی قاعده هر سال بیشتر می شود و مدیران علاوه بر دریافت هزینه های ثبت نام، در طول سال تحصیلی نیز به عناوین مختلف خواهان دریافت پول هستند.
هرچند مسوولان اعلام کرده اند مدارس غیردولتی تا ابلاغ مصوبه جدید حق افزایش شهریه های مدارس را برای سال تحصیلی جدید ندارند اما افزایش شهریه در آغاز هر سال تحصیلی در مدارس غیرانتفاعی امری طبیعی و پذیرفته شده برای همگان است.
در کنار این مشکل مساله ای جدید نیز که چند سال اخیر دامنگیر والدین شده برگزاری آزمون ورودی و مصاحبه حضوری با دانش آموزان و حتی والدین آنان و انجام برخی آزمونهای هوش و از این قبیل در مدارس غیرانتفاعی است.
برخی والدین از این روند استقبال می کنند و به نوعی به خود افتخار می کنند که فرزندشان در انواع آزمون ها شرکت کرده و توانسته مورد قبول مدرسه قرار گیرد ثبت نام شود و همین امر پذیرش بقیه مسائل از جمله شهریه های گزاف را برای آنان تسهیل کرده است. این در حالی است که از نظر آموزش و پرورش برگزاری این آزمونها و مصاحبه ها بر خلاف قوانین محسوب می شود.
یکی از والدین در این زمینه گفت: فرزند من پارسال برای ورود به پایه نخست ابتدایی در آزمون ورودی دو مدرسه غیرانتفاعی معروف در مشهد ثبت نام کرد.
مریم احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به رغم اینکه فرزندم در قالب طرح سلامت سنجش نمره خوبی گرفته بود و از ضریب هوشی خوب و سلامت کامل جسمی برخوردار بود در آزمون ورودی یکی از این مدارس رد شد و همین امر خیلی موجبات نگرانی و فشار روانی ما را فراهم کرد.
وی ادامه داد: برای ورود به یک کلاس 30 نفره گاه بیش از 200 نفر در آزمون شرکت می کنند و برای شرکت در این آزمونها هم مبالغ بالایی از والدین اخذ می شود لذا این آزمونها محل درآمدی دیگر برای مدارس غیر انتفاعی محسوب می شود.
یکی دیگر از والدین دانش آموزان متقاضی ورود به مدارس غیرانتفاعی نیز می گوید: این مدارس که متقاضی بیشتری برای ورود دارند باید بر اساس معدل اقدام به جذب و ثبت نام دانش آموزان کنند و در مورد نحوه ورود دانش آموزان پایه اول هر مقطع نیز لازم است اداره کل آموزش و پرورش نظارت دقیق و جامعی در این زمینه داشته باشد و راه صحیح را که مطابق با قوانین باشد اعلام نماید.
احمد جبلی افزود: وقتی مدارس غیرانتفاعی از کادر علمی به مراتب بهتری برخوردارند و همین امر درصد قبولی این مدارس را در مراکز آموزش عالی افزایش می دهد بطور حتم والدین تامین هزینه های گزاف این مدارس را بر آینده نامعلوم فرزند خود ترجیح می دهند.
وی با بیان اینکه لازم است آموزش و پرورش معلمان باسابقه و دارای خلاقیت را بطور مساوی در مدارس بکارگیری نماید ادامه داد: نظارت جامع و کاملی بر روند فعالیت مدارس غیرانتفاعی وجود ندارد و این مدارس در هر مقطع از سال تحصیلی مبالغ فراوان و خارج از برنامه را تحت عناوین مختلف از اولیاء دانش آموزان اخذ می کنند.
او گفت: برگزاری آزمونها، مصاحبه ها و تستهای هوش در این مدارس برای ثبت نام از دانش آموزان به گفته خود مدیران آموزش و پرورش خلاف است اما به راحتی انجام می شود.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و نظارت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: به هیچ وجه با برگزاری آزمونهای ورودی، تست هوش و مصاحبه با دانش آموزان و والدینشان برای ورود به مدارس موافق نیستیم.
سیدمهدی قوامی افزود: حقیقتی که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی والدین دانش آموزان استقبال فراوان و بالایی از این مدارس می کنند به صورت منطقی با توجه به ظرفیت محدود مدرسه لازم است که این مدارس ملاک هایی برای گزینش در نظر بگیرند.
وی با بیان اینکه شخصا مخالف این روند هستم ادامه داد: وقتی برای یک کلاس 30 نفره بیش از 500 نفر متقاضی در یک مدرسه وجود دارد باید راهی برای انتخاب اعمال شود و این خود والدین هستند که در این مورد مقصر اصلی قلمداد می شوند.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و نظارت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: اگر والدین به مدارس خاص غیرانتفاعی هجوم نبرند بطور حتم نه تنها نحوه ثبت نام بلکه نحوه رفتار متولیان اینگونه مدارس با دانش آموزان و گزینش نیز متفاوت می شود.
وی افزود: برخلاف نظر برخی والدین عزیز بطور جد اعتقادم به مدارس دولتی است و قطع یقین تلاش در مدارس دولتی بسیار بیشتر و تعهد معلمان نیز به شدت بالا است اما والدین امکانات و مباحث خاصی را مدنظر قرار می دهند و حاضرند چند بار فرزندانشان انواع تست ها و آزمون های مختلف را انجام دهند.
قوامی ادامه داد: چه بسا در حین برگزاری این آزمونها و تست ها روحیه بسیاری از دانش آموزان خراب شود و متاسفانه فرآیندی است که از سالهای قبل برقرار بوده و اتفاق می افتد.
وی گفت: در این میان برخی والدین هم به شرکت فرزندانشان در این آزمونها افتخار و برای قبولی آنان در آزمونها هزینه های دیگر نیز صرف می کنند.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و نظارت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: دانش آموز برای پیشرفت در تعلیم و تربیت باید کار مستمر داشته باشد و نباید فکر کرد که مدارس غیرانتفاعی معجزه می کنند بلکه کار مستمر و تمرین دانش آموز در قبولی او در سطوح بعدی علمی موثر است.
وی که ریاست ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی را نیز بر عهده دارد در ادامه گفت: والدین و دانش آموزان در صورت مشاهده تخلف در مدارس دولتی و غیردولتی می توانند مراتب را به شماره تلفن 32222103 اعلام نمایند.
او تاکید کرد: میزان شهریه بر اساس اجاره بها، حق التدریس، هزینه خدمات و موارد مشابه از طرف مدارس به آموزش و پرورش پیشنهاد می شود و این نهاد با توجه به بازرسی ها مبلغ شهریه را تایید یا رد و در نهایت تعیین می کند.
قوامی گفت: میزان شهریه هم باید طبق دستورالعمل ها دریافت شود و هیچگونه تخلفی از دستور العمل ها پذیرفته نیست.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و دبیر ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: مدارس غیرانتفاعی آسیب ها و مشکلات بسیاری دارند که تلاش می شود با نظارت، بازدید و پیگیری گزارشهای مردمی این نقاط ضعف برطرف شوند.
وی گفت: برخی مدارس غیردولتی نیز دانش آموزان با معدل 20 و 19و نخبگان دانش آموزی را شناسایی و جذب می کنند اما به واسطه تعلیم و آموزش اشتباه موجب پایین آمدن معدل دانش آموز و افت تحصیلی آنها می شوند.
قوامی افزود: در ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی باید بگونه ای تقسیم بندی صورت گیرد که معلمان خوب و توانمند در بین مدارس توزیع شوند.
وی با بیان اینکه در سالهای قبل مدارس غیر انتفاعی اول دبیران و معلمان را جذب می کردند و مدارس دولتی از باقیمانده نیروها استفاده می کردند گفت: امسال همه دبیران در مدارس عادی، مدارس غیردولتی و مدارس خاص تقسیم می شوند و از این بابت جای هیچگونه نگرانی نیست.
یک میلیون و 200 هزار دانش آموز شامل در 11 هزار و 453 مدرسه شامل 55 هزار و 230 کلاس درس در خراسان رضوی تحصیل می کنند و 90 هزار معلم در به دانش آموزان در این استان آموزش می دهند.
در مجموع 10 درصد دانش آموزان خراسان رضوی در پنج هزار و 480 کلاس و هزار و 613 مدرسه غیردولتی مشغول تحصیل هستند. ایرنا





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.