اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 24 مرداد 1394 / کد مطلب: 10135 / نظرات: 0

بخشدار باشتین داورزن:


تغییر کاربری رباط تاریخی مهر داورزن برای استراحت رانندگان ضروری است


تغییر کاربری رباط تاریخی مهر داورزن برای استراحت رانندگان ضروری است  بخشدار باشتین داورزن با اشاره به حوادث رانندگی ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان در باند جنوبی جاده شاهرود - سبزوار گفت: برای کاهش تصادفات و کاهش واژگونی خودروها در این مسیر تغییر کاربری رباط تاریخی مهر داورزن بسیار ضروری است.
 
محمد ولی نجفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاروانسرای تاریخی مهر باشتین باید به یک استراحتگاه و یا یک مجتمع خدماتی و رفاهی بین راهی برای رانندگان و زائران بارگاه منور ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تبدیل شود.
وی اظهار کرد: بیشتر روزها شاهد واژگونی خودروها در جاده داورزن به سبزوار هستیم که اغلب آنها به خاطر خستگی و خواب آلودگی رانندگان روی می دهد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد مراکز تفریحی و خدماتی برای استفاده مسافران در حاشیه مسیر شاهرود به سبزوار گفت: کاروانسرای تاریخی مهر در حاشیه باند جنوبی جاده داورزن -سبزوار در موقعیت بسیار مناسبی قرار گرفته که قابلیت تغییر کاربری به یک مرکز گردشگری و یا مجتمع خدماتی و رفاهی برای مسافران را دارد.
وی با اشاره به عبور سالانه میلیون ها مسافر و زائر از کنار این بنای باستانی افزود: با مرمت و تغییر کاربری این کاروانسرا باید زمینه توقف مسافران در این مکان را فراهم کرد.
وی از مسوولان بویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست برای تبدیل شدن این اثر تاریخی به یک استراحتگاه و یا یک مجتمع خدماتی بین راهی برای استراحت و استفاده مسافران اقدام نمایند.
وی احیای این کاروانسرای تاریخی را هم برای اشتغالزایی جوانان منطقه بسیار مفید دانست و گفت: بخشداری و مردم این منطقه برای تغییر کاربری این رباط تاریخی آماده همکاری با مسوولان هستند.
این کاروانسرا که با شماره ‎3/1660 در فهرست آثار ملی ثبت شده با استفاده از آجر، ملات گل و گچ با تزیینات آجری نیم دایره، طاقها و قوسهای جناقی و هلالی و برخوردار از شاه نشین، هشتی، حیاط مرکزی و اصطبلهای شرقی و غربی در دوره قاجار بر سر راه کاروانهای عازم مشهد الرضا (ع) ساخته شده است.
کاروانسرای تاریخی مهر در حاشیه روستایی به همین نام در شهرستان داورزن واقع شده و این بنا از بهترین و زیباترین کاروانسراهای بین راهی در مسیر شاهرود - سبزوار - مشهد محسوب می شود که با شهر سبزوار 50 کیلومتر فاصله دارد.
این کاروانسرای تاریخی استراحتگاه کاروانیان جاده ابریشم بوده و از نظر بنا و موقعیت قابلیت تغییر کاربری به مجتمع رفاهی و خدماتی بین راهی را دارد.
رییس جمعیت هلال احمر سبزوار هم به خبرنگار ایرنا گفت : محور شاهرود به سبزوار یکی از جاده هایی است که بیشترین سانحه واژگونی خودروها بخاطر طولانی بودن مسیر و خواب آلودگی رانندگان در آن رخ می دهد.
رضا شهرآبادی افزود: ایجاد مجتمع خدماتی و رفاهی بین راهی در این مسیر به منظور استراحتگاه رانندگان و مسافران بسیار ضروری است و رباط مهر در موقعیت بسیار مناسبی برای این منظور قرار دارد.
سرهنگ علی فتحی فرمانده پلیس راه سبزوار هم ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی را برای استراحت رانندگان بسیار مفید دانست.
رباط تاریخی مهر داورزن در 287 کیلومتری غرب مشهد مقدس و در حاشیه جاده تهران - مشهد قرار دارد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.