اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 14 مرداد 1394 / کد مطلب: 10112 / نظرات: 0


مهمانان ناخوانده عرصه خبر – میترا عبداللهی*


مهمانان ناخوانده عرصه خبر – میترا عبداللهی* خبر را خبرنگار می سازد و مفهوم حقیقی خبر آن مطلبی است که خبرنگار می گوید اما این روزها به قول معروف در عرصه خبر دست زیاد شده و برخی به اسم اطلاع رسانی، جایگاه خبر و خبرنگاری را زیر سوال برده اند.
 
امروزه با حجم زیادی از اخبار که بر روی خروجی ها در فضای مجازی قرار می گیرد، بجز کارشناسان ارتباطات شاید کمتر کسی فرق بین پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی و خبرگزاری را می داند زیرا عملکرد این دو بخش چنان مشابه یکدیگر شده که دیگر نمی توان جایگاه هر یک را بدرستی تبیین کرد.
گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات گذشته از آثار مطلوبی که در افزایش ضریب آگاهی مردم از اخبار و رویدادها داشته، برای برخی ارگان ها از جمله خبرگزاری ها و مطبوعات مشکلاتی ایجاد کرده و به مذاق بسیاری از فعالان عرصه خبر خوش نیامده است.
متولیان، افزایش خبرگزاری های مختلف را در ایجاد رقابت بین خبرنگاران، پوشش خلاءهای خبری، فرهنگ سازی، ارتقای کیفیت اخبار و افزایش سرعت در انتشار آنها را مفید می دانند اما در این میان با توجه به گسترش بیش از حد خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی، نسخه ای برای حفظ جایگاه واقعی خبر و خبرنگار پیچیده نشده است.
اینک هر اداره یا نهاد دولتی و غیردولتی بنا به وسع اعتباری خود سایت یا پایگاه اطلاع رسانی راه اندازی کرده و خبرنگاران حرفه ای و غیرحرفه ای را جذب نموده تا نیاز تبلیغاتی و خوراک رسانه های دیگر را تامین کنند.
پایگاه های اطلاع رسانی دستگاه های بزرگ با جذب چندین خبرنگار که معمولا از بین خبرنگاران آموزش دیده رسانه ها انتخاب می کنند، پا جای پای خبرگزاری گذاشته و روزانه افزون بر انتشار نشست های داخلی آن نهاد، چندین مصاحبه در گفت و گوی اختصاصی با یکی از کارشناسان یا مدیران آن نهاد یا حتی گزارش های متنوع و تبلیغی بر روی خروجی خود قرار می دهند.
فضایی که از انتشار اخبار فزاینده پایگاه های اطلاع رسانی این نهادها به ذهن متبادر می شود، آن نهاد دولتی یا غیر دولتی را عاری از هر نوع کم کاری یا مشکل نشان می دهد که آن مجموعه را خدمتگزارترین نهاد در نظر خواننده معرفی می نماید.
بعضا اگر قرار به برگزاری همایش بزرگی توسط یکی از نهادها بوده یا مسوول آن نهاد با یکی از مقامات عالی رتبه داخلی یا خارجی دیدار یا گفت و گویی داشته باشد، پایگاه های اطلاع رسانی مسوولیت انتشار کلیه اخبار را برعهده می گیرند و تا آنجا پیش می روند که دیگر نیازی به حضور خبرنگاران رسانه های دیگر بویژه خبرگزاری ها پیدا نمی کنند و با ارسال اخبار گزینشی و خنثی به رسانه های دیگر به نوعی از خود رفع تکلیف می نمایند.
فاجعه آمیزتر از همه تشکیل ستادهای خبری برای رویدادهای بزرگ توسط این نهادهاست، یک هفته یا حتی یک ماه قبل از برگزاری یک جشنواره یا همایش، ستاد خبری با مسوولیت روابط عمومی نهاد متولی تشکیل می شود و با خبرنگاران رسانه های دیگر در ازای پرداخت مبلغی قرارداد می بندد.
خبرنگاران طرف قرارداد در طول مدت زمان مهین مصاحبه های گوناگون با افراد صاحب نظر یا مسوول با رویکرد انتشار خدمات رسانی مثبت آن نهاد یا بازنشر حرف ها و شعارهای کلیشه ای ترتیب داده و بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی یا نشریات داخلی اعم از ویژه نامه و هفته نامه آن نهاد منتشر می کنند.
در روز برگزاری آن جشنواره یا همایش، ستاد خبری نهاد متولی با استفاده از ظرفیت چندین خبرنگار، در انتشار اخبار با دیگر خبرگزاری ها و رسانه ها مسابقه سرعت برگزار می کنند به طوری که هنوز صحبت سخنرانان به پایان نرسیده، سخنان شان در بیشتر موارد به صورت سانسور شده و کاملا جهت دار، در کمترین زمان ممکن بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی قرار می گیرد.
حتی در حاشیه آن رویداد، عوامل خبری پایگاه اطلاع رسانی فرصت را مغتنم می شمارند و دور از چشم خبرنگاران رسانه های دیگر مصاحبه های اختصاصی با مقامات ترتیب می دهند تا در این بخش نیز گوی سبقت را از دیگر رسانه ها بربایند اما متاسفانه از آنجا که رویکرد فقط افزایش کمّی اخبار جهت دار است، اطلاع رسانی آنها هیچ بازخوردی ندارد.
مصداق عینی این مطلب، برگزاری هشتمین کنگره پزشکان مسلمان جهان طی هفته گذشته به مدت سه روز در مشهد در حالی رقم خورد که محور انتشار اخبار این کنگره فقط پایگاه اطلاع رسانی شهرداری بود.
شهرداری از دعوت خبرنگاران رسانه ها برای مراسم افتتاحیه این کنگره خودداری کرد در حالی که افزون بر حضور 300 پزشک خارجی و متولیان سازمان پزشکان مسلمان جهان از مقامات برجسته کشور نیز در آن همایش حضور داشتند و حضور خبرنگاران رسانه های مختلف بین المللی در این رویداد می توانست بازتاب خبری گسترده ای در جهان داشته باشد.
شهرداری ستاد خبری ویژه ای با جذب خبرنگاران از رسانه های مختلف ترتیب داد و اخبار در کمترین زمان و البته با کمترین دقت در تنظیم خبر بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی قرار گرفت، خبرنگاران نیز خبری را که بر روی پایگاه اطلاع رسانی قرار می گرفت برای رسانه خود ارسال می کردند.
شاید نتوان به خبرنگارانی که از ناحیه رسانه خود پشتیبانی مالی خوبی نمی شوند، خرده گرفت که چرا جذب این گونه پایگاه های اطلاع رسانی می گردند اما واقعا باید از متولیان روابط عمومی ادارات پرسید که هدف واقعی آنان از تشکیل ستادهای خبری یا راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی که اصرار به تبدیل آنها به خبرگزاری دارند، چیست؟ هدفشان فریب افکار عمومی است یا خودی نشان دادن در عرصه خبر؟
متاسفانه متولیان برخی نهادها کار را به جایی رسانده اند که هنگام مراجعه خبرنگار به آنان، وی را به پایگاه اطلاع رسانی خود ارجاع می دهند و از دادن هرگونه اطلاعات دیگر به خبرنگار خودداری می کنند، در مواردی که خبرنگار نیز با کاوش برخی از کم کاری های آن نهاد را در حوزه مسوولیتشان گوشزد می کند یا از پاسخ گویی به وی سرباز می زنند و یا با ارسال جوابیه ای قضایای پیش آمده را منکر می شوند و تقصیر را متوجه دیگری می دانند.
مفهوم واقعی خبر آن چیزی است که خبرنگار بدون غرض یا فریب افکار عمومی نشر می دهد، خبرنگار راستگو و هدفش سازندگی است تا با انتقال مسائل مردم به مسوولان، گرهی از مشکلات جامعه باز کند.
متاسفانه استفاده بعضا نادرست از ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات کار رسانه ها را مشکل کرده و خبرنگاران را از تکلیف و جایگاه واقعی آنان دور نموده است؛ بهتر است در این زمینه صاحب نظران و کارشناسان تدبیر کنند.
*خبرنگار ایرنا درخراسان رضوی/منبع :ایرنا






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.