اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 14 مرداد 1394 / کد مطلب: 10108 / نظرات: 0

به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار؛


خبرنگاری؛ زندگی برای همنوع


خبرنگاری؛ زندگی برای همنوع  خبرنگار هر چند واژه آشنا برای همه است اما هنوز بسیاری از مردم مرارت ها و دشواری های این شغل پرمخاطره را نمی دانند.
 خبرنگار و روزنامه نگار با خلق بهترین آثار و واژه ها در تلاش است درد و مشکلات همه مردم را بازگو کند اما وقتی که به مشکلات خود می رسد چیزی نمی نویسد.
او برای مردم می نویسد اما کسی برای او نمی نویسد. اگر نبود شهادت عزیزانی مثل شهید محمود صارمی شاید روزی برای خبرنگار نامگذاری نمی شد و کسی نیز بهانه ای نمی یافت از او بنویسد.
همین حالا هم اگر به گوکل، سایت ها و سایر آثار مکتوب مراجعه کنید کمترین آثار مرتبط با خبرنگار و مسایل او را خواهید یافت در حالی که خالقان بسیاری از مطالب سایت ها و رسانه های مکتوب و غیر مکتوب متعلق به خبرنگاران است.
صفحات روزنامه ها و رسانه های مکتوب و غیر مکتوب مملو از مطالب خبرنگاران است اما مطالب بسیاری نادری در مورد این قشر زحمتکش است.
خبرنگار چرا از خود نمی نویسد چون او برای مردم می نویسد و مشکل شهروندان را مهمتر از مسایل خود می داند.
خبرنگاران برای اطلاع رسانی به موقع اطلاعات و اخبار را از مبادی مختلف کسب می کنند و آن را در سریع ترین زمان در اختیار مردم قرار می دهند. در این راه مصائب و مشکلات مختلفی را تحمل می کنند. کمترین این مصائب دشنام است.
ضرب و شتم خبرنگاران در هنگام فعالیت خبری از دیگر دشواری های این شغل است که برخی موارد کار به بیمارستان هم کشیده می شود.
خبرنگاران همواره در بحران ها در کنار نیروهای امدادی به عنوان نخستین افراد حاضر می شوند. اخبار و اطلاعاتی که آنان از این حوادث منتشر می کنند در توزیع کمک رسانی و امدادی نقش بسزایی ایفا می کنند.
آنان در این راه حتی زخمی و کشته هم می شوند. مناطق بحران و جنگ ها همواره محل حضور خبرنگاران است.
خبرنگاران زیادی از رسانه های ایرانی در دفاع مقدس و سایر تحولات به شهادت رسیدند که برای نمونه فقط از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) صارمی، ساجدی، میرافضلی و..به خیل شهدای رسانه پیوستند.
شهید محمود صارمی خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف بود که در سال 1377 در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف کشته شد و شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد این رخداد، 17 مرداد ماه را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
هر چند با نامگذاری این روز به عنوان روز خبرنگار گرامیداشت فعالان این بخش سامانی به خود گرفت اما هنوز به نظر می رسد برخی از متولیان امور به ارزش کار خبرنگاران واقف نیستند.
بدون اغراق ارزش کار خبرنگاران بیش از آنچه که به عنوان مادیات دریافت می کند هست. از این رو کسانی که این حرفه را به عنوان شغل انتخاب می کنند مادیات کمترین نقش را در انتخاب آنان به عنوان شغل آینده ایفا می کند.
جدای از داشتن استعداد و علاقه، انتخاب شغل خبرنگاری بدون عشق قابل تصور نیست و افرادی که این حرفه را برای کسب مادیات انتخاب کنند خیلی زود از ادامه کار منصرف می شوند.
آنانی که اهمیت مأموریت و رسالت خبرنگاران در انعکاس درست و سریع پیام را می دانند، فعالیت اصحاب قلم در رسانه که بی ادعا به این فعالیت شبانه روزی اهتمام دارند را ارج می نهند.
در روزگاری که از آن به عصر اطلاعات و فن آوری نام می برند، نقش خبرنگار بیش از همه مورد توجه است زیرا آنان تازه ترین اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می دهند.
در دنیای کنونی این خبرنگاران رسانه ها هستند که با تیزهوشی ودقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می کنند. آن ها، از یک طرف درد دل مردم را می شنوند و به مقامات بالا انتقال می دهند، و از سوی دیگر، پاسخ های مسئولان را به آگاهی مردم می رسانند. نقد عملکرد خوب یا بد حاکمان در رسانه ها، از دیگر وظایف خبرنگاران است که به بالندگی نظام و نیز پاسخگو بودن مسئولان یاری می رساند.
خبرنگاران با ایفای نقش صحیح خود می توانند جامعه را به سوی پیشرفت سوق دهند و از مسائل حاشیه ای پرهیز کنند.
نقش خبرنگاران در جنگ تحمیلی انکار ناپذیر است و آنان در طول هشت سال دفاع مقدس با تولید هزاران خبر و گزارش برگ زرینی از تاریخ روزنامه نگاری کشور را به نمایش گذاشتند.
آنان با رشادت و فداکاری های خود در دفاع مقدس از بین گلوله ها، خمپاره ها و میدان های مین، گزارش و خبر تهیه می کردند. در آمار بنیاد شهید 244 شهید، 50 جانباز و 12 آزاده خبرنگار به ثبت رسیده است و این نشان دهنده حضور فعال این قشر در عرصه های خبری نقاط جنگی و بحرانی است.
خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید به کشف حقیقت ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس». ویژگی حق محوری، حق طلبی و حق گویی، از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار موفق و خداترس است. در مقابل، سخن چینی، بدگویی و به جان هم انداختن مردمان، از ویژگی های نکوهیده ای است که هر انسان عاقلی از آن ها بیزاری می جوید. پس چه نیکوست که صاحبان بنگاه های خبری و نیز خود خبرنگاران، همواره به دنبال واقعیت باشند و از جنجال آفرینی و بد کردن مردم با هم بپرهیزند.
17 مرداد روز خبرنگار بهترین فرصتی است که نگاهی هر چند کوتاه به فعالیت ها، خدمات و تاثیرات فعالان عرصه خبر در جامعه داشته باشیم. ایرنا





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.