اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 12 مرداد 1394 / کد مطلب: 10104 / نظرات: 0


فرماندار سبزوار: دولت به تشكيل تعاوني ها و مديريت مشاركتي روستاها نگاه ويژه اي دارد


 معاون استاندار و فرماندار ويژه سبزوار گفت: دولت يازدهم به تشكيل تعاوني ها و مديريت مشاركتي روستاها نگاه ويژه اي دارد.

به گزارش روابط عمومي شهرداري سبزوار، احمد برادران در همايش اعضاي شوراي هاي شهرستان سبزوار با اعلام اين مطلب از جلسه هفته گذشته خود به عنوان نماينده استان خراسان رضوي با معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رئيس جمهور، افزود: در طرح “ تشكيل تعاوني ها و مديريت مشاركتي روستاها“ دولت تسهيلات ارزان قيمت با حداكثر كارمزد ۴ درصد و در مناطق مرزي و محروم به صورت قرض الحسنه ارائه خواهد داد.

وي اظهار كرد: مديريت شهري سبزوار آمادگي هاي لازم براي تشكيل اين تعاوني ها را دارد و به جد اين مهم را پيگيري مي كند.

برادران با بيان اينكه مبحث تجميع اراضي، مديريت راندمان و افزايش بهره وري نيز مورد تاكيد استاندار خراسان رضوي قرار گرفته است، افزود: جلسه اخير شوراي اداري استان در شهرستان تربت حيدريه برگزار شد كه در آن تعاوني زرگل بحث تجميع اراضي را با ۵ حلقه چاه، آورده ۴۸ ميليون تومان و كمك هاي ۲ و نيم ميليارد توماني دولت انجام داده بود و اين مهم مورد استقبال استاندار قرار گرفت.

وي از حوزه كشاورزي به عنوان يك بخشي مهم و پرهزينه ياد كرد و گفت: ۸۹ درصد از منابع آبي در بخش كشاورزي استفاده مي شود اين امر داراي بهره وري و راندمان ۳۲ درصد و اشتغالزايي ۱۷ درصدي است كه در سطح بسيار پاييني مي باشد و براي آن مي بايست برنامه ريزي هاي مدون انجام داد.

فرماندار ويژه سبزوار با بيان اينكه شوراها مي توانند در اين حوزه مشاركت داشته باشند ، افزود: كمبود آب به يكي از بحران هاي كشور تبديل شده و كشاورزان به عنوان توليد كنندگان اين بخش بايد با مشاركت و برنامه ريزي استفاده از منابع آبي را كاهش و الگوي كشت را مديريت كنند.

وي با اظهار اينكه روستاها بايد مركز توليد و گردشگري باشند، تصريح كرد: بايد فرهنگ و سبك روستايي تقويت شود در اين رابطه رئيس جمهور نيز در روز ملي روستاها بر تحقق اين مهم تاكيد كرده است.

معاون استاندار و فرماندار ويژه سبزوار با بيان اينكه دولت يادهم نگاه ويژه اي به روستاها و جلب و جذب مشاركت مردم دارد، افزود: نوع نگاه در بحث مشاركت و حضور مردم در صحنه در طول ۳۶ سال كه از عمر با بركت نظام جمهوري اسلامي مي گذرد فصل و نگاه جديدي است.

وي افزود: عليرغم اين نگاه و حساسيت شايد نتوانستيم آن گونه كه بايد در مديريت روستاها و روستايي و جذب و مشاركت و همفكري و همراهي مردم توفيقاتي داشته باشيم.

فرماندار سبزوار با بيان اينكه دولت در طول ۳۶ سال خدمات زيادي به روستاها داشته است، ايجاد راه هاي روستايي، مدرسه، بهداشت و درمان، گازرساني و… را از جمله اين خدمات برشمرد.

برادران با اظهار اينكه عدالت اجتماعي هميشه سرلوحه دولت ها بوده است، تصريح كرد: ما در ايران اسلامي شهروند درجه يك و دو نداريم تلاش همه دولتمردان بر اعطاي خدمات يكسان به همه اقشار جامعه بوده است.

فرماندار سبزوار با بيان اينكه دولت خود را مكلف به ارائه خدمات در زيرساخت ها كرده است، خواستار همراهي و همكاري مجدانه شوراهاي شهري و روستايي براي توسعه كشور شد.

وي با بيان اينكه توجه به مشاركت مستقيم در مديريت روستا و شهرها از تاكيدات ويژه دولت يازدهم است، خاطرنشان كرد: شوراهاي شهر و روستا نمايندگان مردم هستند و بايستي مديريت روستا و شهرها را با مشاركت مردم آن منطقه رقم بزنند.

فرماندار سبزوار بيان كرد: از دهیاران و شوراهای اسلامی انتظار می رود مشکلات روستايیان را حل کرده و خدمات‌ بهتری به روستانشینان ارائه دهند.

وی تاکید کرد: شوراييان بايد در خدمات‌ دهی به مردم روستا اولویت‌ ها را در نظر بگيرند و با فراهم کردن زیرساخت های لازم، اشتغالزایی را مدنظر قرار دهند.

برادران در ادامه به برخي اقدامات صورت گرفته در سبزوار از ابتداي انقلاب تاكنون اشاره كرد و برخورداري ۶۰ درصد از روستاهاي بخش روداب از نعمت گاز، تخصيص۱۲ ميليارد تومان اعتبار در سال گذشته براي گازرساني به ۶ روستاي بخش مركزي، برخورداري همه روستاهاي سبزوار از نعمت برق سبزوار را از جمله اين اقدامات برشمرد.

وي از طرح تحول نظام سلامت به عنوان يكي از اقدامات قابل تقدير دولت تدبير و اميد هم ياد كرد و گفت: اين مهم در سبزوار نيز با راه اندازي بخش هاي قلب، شيمي درماني، پرتو درماني، تكميل احداث بيمارستان حشمتيه و… صورت گرفته است.

فرماندار سبزوار به توافقات اخيرهسته اي نيز اشاره كرد و گفت: اين مهم با رهنمودهاي داهيانه رهبر، نقش موثر رئيس جمهور و تيم كارآمد هسته اي و مشاركت و حمايت هاي مردمي صورت گرفت تا انشاء ا… زمينه توسعه و رونق كشور بيش از گذشته فراهم شود.

معاون امور عمراني فرماندار سبزوار نيز در اين جلسه با ارائه گزارشی از روند تشکیل شوراها و جایگاه آن برای تصمیم سازی و ارائه خدمت بیشتر به مردم روستایی گفت: وظایف شورای اسلامی بخش، ارائه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی به مسئولان اجرایی منطقه برای رفع کمبودهاست.

محمد كلاته خدمت به مردم باید اصلی ترین وظیفه شوراها باشد و خدمات بر اساس صلاح و مصلحت و بر پایه مشورت انجام گیرد تا رشد و توسعه متوازن در روستاها صورت پذیرد.

وي گفت: شوراها از ارکان تصمیم گیری هستند و باید هرچه بهتر و بیشتر وظایف و اختیار خودشان را بدانند تا بتوانند در پیگیری امورات مردم موفق باشند.

مسئول واحد آموزش شهرداري سبزوارهم گفت: يكي از دستاورهادهاي نظام جمهوري اسلامي كه در قانون اساسي به آن توجه ويژه اي شده است، شوراهاي اسلامي شهر و روستا، مصوبات و تصيمات آنهاست.

سيدرضا كوشكي افزود: امروزه اهميت شوراها در نظارت بر اداره امور شهر به حدي است كه دولت براي سبك نمودن قسمتي از وظايف خود بايد بخشي از آنها را به اين نهاد مردمي واگذار نمايد تا با اين روش قدرت سياسي و اداري به سطح استاني، شهري و روستايي انتقال داده شود.

وي گفت: از آنجا كه شورها محل خوبي براي خدمت رساني به مردم است بي شك بايد همه در كنار يكديگر به مردم خدمت نماييم.

لازم به توضيح است در اين همايش حدود ۱۲۰ نفر از اعضاي شوراهاي شهرستان سبزوار حضور داشتند.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.