اخبار سبزوار پيام : علمی وآمو..


اخبار » علمی وآمو.. / تاریخ خبر: 5 مرداد 1394 / کد مطلب: 10091 / نظرات: 0


انتخاب رشته؛ آزمونی دشوارتر از کنکور


انتخاب رشته؛ آزمونی دشوارتر از کنکور  انتخاب رشته تحصیلی برای ورود به دانشگاه ها برای بسیاری از داوطلبان دشوارتر از آزمون سراسری به نظر می رسد زیرا این انتخاب مسیر زندگی آنان را در آینده تعیین می کند. امسال حدود 880 هزار داوطلب این آزمون سخت را پیش رو دارند.
 
داوطلبان کنکور سراسری که همه آنان مجاز به انتخاب رشته شده اند چگونه با موفقیت این مرحله را طی کنند؟ تا به نتیجه دلخواه برسند و پیشمان انتخاب خود نشوند.

شاید پر بیراه نباشد زندگی و شغل آینده بسیاری از داوطلبان از انتخاب رشته تحصیلی این روزهای آنان سرچشمه می گیرد بنابر این هرچه در زمینه رشته تحصیلی آینده خود مطالعه بیشتری انجام دهند ضریب پیشمانی آنان کمتر خواهد شد.

** انتخاب

انتخاب تنها واژه ای که در همه حال با توجه به سرنوشت ساز بودن آن از حساسیت بیشتری در بین افراد جامعه برخوردار بوده و انتخاب رشته تحصیلی از این قاعده مستثنی نیست.

هر فردی در زندگی بارها دست به انتخاب می زند و با این انتخاب مسیر زندگی خود را تعیین می کند و سرنوشت خود را رقم می زند، لحظات انتخاب شدن یا انتخاب کردن همیشه لحظات حساسی است.

شاید به جرأت بتوان گفت مهم ترین و سرنوشت سازترین مرحله ورود به دانشگاه پس از کنکور، انتخاب رشته است، این مرحله پر از هیجان و اضطراب است و اگر در آن اشتباهی صورت گیرد جبران آن دشوار خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان آموزشی، انتخاب رشته یکی از مهم ترین تصمیم های فردی دانش آموزان پیش دانشگاهی و داوطلبان کنکور محسوب می شود که شالوده زندگی آینده این دسته افراد برآن قرار دارد.

** ماراتن کنکور

دانش آموزان به عنوان نسل آینده ساز پس از 12 سال تحصیل در مدرسه و گذر از ماراتن کنکور به مرحله سخت و سرنوشت ساز از زندگی خود که همانا حکم دروازه ورود به دانشگاه و مراکز علمی را دارد، رسیده اند.

با شروع ایام انتخاب رشته داوطلبان مجاز به ورود به دانشگاه (5 تا 10 مردادماه) استرس و دغدغه داوطلبان و خانواده های آنان افزایش می یابد. در این زمینه داوطلبان تلاش می کنند برای انتخاب رشته مناسب به مشاوران آموزشی مراجعه کنند.

**عوامل موثر در انتخاب رشته صحیح

علیرضا شایعی مشاور ارشد یکی از موسسات آموزشی تحصیلی انتخاب رشته روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: برای انتخاب رشته عوامل بیرونی و درونی در تصمیم گیری داوطلبان نقش بسزایی دارد که می توان به نقش خانواده ، محیط آموزشی، افراد اثرگذار در زندگی فرد، گروه همسالان ، رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی، پیشرفت علوم و تکنولوژی، زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و بازار کار، به عنوان عوامل بیرونی در انتخاب یک رشته اشاره کرد.

شایعی همچنین از هوش و استعداد ، علاقه و رغبت ، ارزش ها و نگرش فردی را از عوامل درونی انتخاب رشته یاد کرد.

وی اظهارداشت: داوطلبان حتما اطلاعات دفترچه سازمان سنجش را که در اختیارشان قرار داده شده به خوبی مطالعه و از شرایط و مراحل انتخاب رشته اطلاع کامل کسب و با توجه به فرصت اندکی که پیش روی آنان قرار داده شده، استفاده کنند.

شایعی ادامه داد: تجربه سال های اخیرنشان داده که اطلاعات داوطلبین بسیار سطحی بوده و همین امر سبب اشتباهات جبران ناپذیری از سوی آنان می شود لذا برای اینکه در آینده دچار مشکلات عدیده نشوند ، نیاز است با مراجعه به مراکز مشاوره مورد وثوق سازمان سنجش و آموزش عالی ، ریسک انتخاب رشته خود را به پایین ترین حد ممکن کاهش دهند.

وی در خصوص نحوه راهنمایی داوطلبان برای انتخاب رشته در مراکز مشاوره افزود: در زمان حضور داوطلبان برای ارایه مشاوره ابتدا اطلاعات مهم دفترچه به اختصار و بسیار قابل فهم در اختیار این دسته افراد با توجه به آشنایی آنان با محتوای کارنامه آزمون ، گزینش بومی در آزمون سراسری و انواع پذیرش در آزمون ، قرار داده می شود.

** معرفی رشته های پرطرفدار درگروه های مختلف

شایعی گفت: آشنایی کم داوطلبین با رشته های دانشگاهی سبب شده است تا بیش از نیمی از انتخاب های انجام شده پس از گذشت یک ترم با درخواست انصراف یا تغییر رشته مواجه شود. لذا در این بخش اطلاعات مهمی به داوطلبین داده می شود. البته اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره اختصاصی با توجه به شرایط داوطلبین دراختیار آن ها قرار می گیرد.

وی در خصوص نحوه انتخاب رشته های ترکیبی گفت: امروزه وجود رشته های ترکیبی شرایط را برای کسانی فراهم کرده که به هر دلیل در شروع دبیرستان انتخابی درست نداشته اند. اما عدم آشنایی با این رشته ها که از بازار کار مناسبی نیز برخوردار هستند آنها را در لیست کم طرفدار گذاشته است.

وی اظهارداشت: در مراکز مشاوره سعی می شود در دو مرحله تا حدامکان شرایط شناخت این رشته ها در جلسات عمومی و به خصوص در جلسات اختصاصی برای داوطلبین که مایل به ادامه تحصیل هستند فراهم شود.

شایعی گفت: در این مراکز جلسه نخست شامل بررسی اطلاعات فنی کارنامه و تعیین حوزه های علاقه و نیز حوزه های ممکن جهت انتخاب رشته و حتی دانشگاه های صورت می گیرد. نظر سنجی از شرایط خانواده وموقعیت داوطلب نیز در این جلسه انجام شده و داوطلب با ذهنی روشن و با تکمیل فرم های پایانی به جلسه دوم ، راهنمایی می شود.

وی افزود: در جلسه دوم با نظر مشاور ارشد رشته های انتخابی بر اساس ضوابط سازمان سنجش مرتب شده ، به گونه ای که بهترین رشته ممکن برای داوطلب انتخاب و در نهایت لیست انتخاب رشته داوطلب در اختیارش قرار خواهد گرفت.

شایعی تصریح کرد: در صورت نیاز داوطلب به انتخاب رشته دانشگاه آزاد و یا جلسات مشاوره بالاتر بر اساس نیاز برای جلسات بعدی مشاوره هماهنگ می شود.

** انتخاب رشته و توصیه آموزش و پرورش

با وجود آن که اداره های آموزش و پرورش مراکز استان ها و شهرستان های کشور، فهرست مراکز مجاز مشاوره انتخاب رشته را اعلام کرده و کنکوری ها می توانند با مراجعه به سایت این ادارات از مراکز مجاز مشاوره انتخاب رشته در شهرخود آگاه شوند، اما بسیاری از آموزشگاه های کنکور و حتی افرادی که موسسه آموزشی هم ندارند، با ارایه راهنمایی های غیرعلمی و مشاوره های دور از واقعیت، داوطلب انتخاب رشته کنکور را گمراه کرده و با دریافت مبالغی هنگفت، بار خود را در این یک هفته می بندند.

**2500 پایگاه انتخاب رشته در کشور

وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای در خصوص پایگاه های انتخاب رشته و شرایط استفاده از آنها اعلام کرد: بالغ بر 2500 پایگاه انتخاب رشته در کل کشور درنظر گرفته شده که محوریت آن در مراکز مشاوره و مدارس است.

بنابراین گزارش در این رابطه افرادی که با حوزه های مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته آشنا هستند ، برای انتخاب رشته دانش آموزان در این مراکز استقرار دارند.

آموزش و پرورش به خانواده ها برای انتخاب رشته فرزندانشان توصیه کرد: برای مشاوره و انتخاب رشته به مراکزی مراجعه کنند که دارای مجوز باشد ؛ چراکه مشاوران آموزش و پرورش از سازمان نظام روانشناسی و سازمان بهزیستی مجوز گرفته و یا حداقل اینکه رشته تحصیلی آنها با مشاوره و انتخاب رشته مرتبط است.

این اطلاعیه می افزاید: خیلی از مراکز بیرون از نهاد آموزش و پرورش نیز معتبر بوده و خدمات می دهند، اما توصیه می شود خانواده ها به مکان هایی مراجعه کنند که تحت نظارت سازمان بوده و مرکز قابل اعتماد باشد .

**سازمان سنجش: داوطلبین بهترین گزینه برای انتخاب رشته

مشاور عالی سازمان سنجش نیز در گفت و گویی در خصوص ارایه مجوز به برخی از موسسات دولتی و خصوصی برای ارایه مشاوره به داوطلبان از سوی این سازمان اظهارداشت: سازمان سنجش به هیچ کدام از موسسات مجاز و غیرمجاز، مجوزی برای مشاوره انتخاب رشته نداده و بهترین انتخاب رشته فقط از سوی فرد داوطلب صورت خواهد گرفت و اگر داوطلبی دفترچه کنکور را با دقت مطالعه کند، نیازی به استفاده از مشاوره از هیچ کدام از این مراکز وجود ندارد.

حسین توکلی تاکید کرد: امسال سازمان سنجش برای کمک به داوطلبان، نرم افزار انتخاب رشته را روی سایت سازمان قرارداده و همچنین ویژه نامه معرفی رشته های دانشگاهی نیز در باجه های مطبوعاتی سراسر کشور وجود دارد که داوطلبان می توانند از این امکانات با حداقل پرداخت هزینه بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: جدای از تمام این پیشنهاد ها و راه حل ها ، به نظر می رسد که راه حل پایانی و شاید بهترین راه حل برای مقابله با فعالیت مراکز غیرمجاز انتخاب رشته ، مراجعه نکردن داوطلبان کنکور به این دفاتر است، زیرا وقتی تقاضا کم شود، بدیهی است که به دنبال آن عرضه نیز کاهش پیدا می کند.

انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری سال 94 از پنجم مرداد آغاز و تا دهم مرداد ادامه خواهد داشت.ایرنا






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.