اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 3 تير 1394 / کد مطلب: 10005 / نظرات: 0


مرمت بنای آرامگاه حکیم سبزواری در این شهر آغاز شد


سبزوارپیام - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار از آغاز عملیات مرمت و بازسازی بنای آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش"سبزوار پیام" به نقل از ایرنا ، حسنعلی حبیب پور گفت: 300 میلیون ریال از اعتبارات استانی برای مرمت طاقهای بیرونی، تعویض آجرهای فرسوده، بام سازی و رفع رطوبت بقعه این بنای تاریخی تخصیص یافته است.

وی افزود: نورپردازی، تعویض در و پنجره های فرسوده و مرمت سرویس های بهداشتی این مجموعه منوط به تخصیص اعتبار بیشتر است.

وی با اشاره به شمار زیاد بازدید کنندگان از این مجموعه تاریخی اظهار کرد: بازسازی کامل این مجموعه یکی از اولویت های این اداره می باشد.

قدمت بنای آرامگاه ملا هادی سبزواری مربوط به دوره قاجاریه بوده و در سال 1355 با شماره 1334 به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

فضای داخلی آرامگاه شامل طرح چلیپایی شکل می باشد که در آن حجره ها و اتاق هایی تعبیه شده است.

تزیینات، ترمیم و استحکام بخشی آرامگاه در اوایل سال 1340 هجری شمسی توسط انجمن آثار ملی و بعد از آن نیز بخشی از آرامگاه توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.

کاشی کاری های رنگارنگ با زمینه لاجوردی و گنبد فیروزه ای رنگ به بنا جلوه و شکوه خاصی بخشیده و بنای اولیه آرامگاه کمی پس از وفات حاج ملا هادی سبزواری توسط میرزا یوسف مستوفی المالک ساخته شده است.

حاج ملا هادی سبزواری دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و شاعر ایرانی است که بعد از ملاصدرا مشهورترین حکیم سه چهار قرن اخیر می باشد.

حاج ملاهادی سبزواری در سال ۱۲۱۲ هجری در شهر سبزوار به دنیا آمد، پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.

وی پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملا حسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمد تقی، ملا علی مازندرانی نوری اصفهانی و ملا اسماعیل کوشکی حاضر شد.

حاج ملاهادی سبزواری در سال ۱۲۴۲ به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و در روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.