گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 8 آبان 1390 / کد مطلب: 895 / نظرات: 0


خيران و مسوولان براي تامين علوفه آهوان شيراحمد سبزوار كمك كنند


خيران و مسوولان براي تامين علوفه آهوان شيراحمد سبزوار كمك كنند  رييس اداره حفاظت محيط زيست سبزوار از موسسات خيريه حمايت از حيات وحش ، خيران و مسوولان براي تامين علوفه مورد نياز آهوان پناهگاه حيات وحش شيراحمد اين شهرستان كمك خواست. 
 
' علي خاني'  در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه از سال گذشته براي تامين علوفه آهوان اين منطقه اعتباري به اين اداره اختصاص نيافته، افزود: با توجه به ضعيف بودن مرتع منطقه ،خشكسالي و فرا رسيدن فصل سرد سال ضرورت كمك مسوولان و خيران به آهوان منطقه شيراحمد بيشتر شده است.

وي نياز آهوان شيراحمد به علوفه را روزانه حدود دو تن ذكر كرد و افزود: اعتبار مورد نياز براي خريد علوفه پنج ماه باقيمانده سال يك ميليارد و 500 ميليون ريال است.

وي با اشاره به وعده هاي داده شده براي تامين اعتبار لازم علوفه آهوان اين منطقه از محل اعتبارات خشكسالي و ... ابراز اميدواري كرد اين وعده در سال جاري تحقق يابد.

وي كمبود علوفه را موجب به خطر افتادن نسل آهوان و خسارت به مزارع كشاورزان اين منطقه عنوان كرد و گفت: گرسنگي آهوان موجب خروج آنها از منطقه امن و حفاظت شده شيراحمد و راحت شدن صيد آنها توسط شكارچيان متخلف شده است.

اين مسوول از قول كمك حدود 10 تن علوفه تا كنون ، از جانب خيران و موسسات خيريه حمايت از حيات وحش استانهاي مختلف كشور براي منطقه ياد شده خبر داد و گفت: فرهنگ كمك مردم به محيط زيست فرهنگ ارزشمندي است كه بايد رواج يابد.

وي ايجاد موسسه خيريه حمايت از وحش در سبزوار را نيز يك ضرورت دانست و از علاقمندان به حيات وحش خواست باني ايجاد اين موسسه شده و از طريق جلب كمك هاي مردمي به حفظ نسل آهوان و ديگر گونه هاي جانوري شهرستان كمك كنند.

وي در بخشي از سخنانش خاطر نشان كرد: از ابتداي سال تا كنون حدود 30 تن علوفه ، سه و نيم تن ذرت علوفه اي و مقداري هنداونه با كمك اداره كل حفاظت محيط زيست استان خريداري و در منطقه شيراحمد توزيع شده كه اين ميزان به هيچ عنوان متناسب با نياز جمعيتي آهوان منطقه نبوده است.

رييس اداره حفاظت محيط زيست سبزوار با بيان اينكه پناهگاه شير احمد هسته مركزي زيست آهوان در سبزوار است افزود: طبق سرشماري تيرماه امسال يك هزار و 663 راس آهو در اين منطقه زيست دارند.

وي ادامه داد: جمعيت كمي آهو در منطقه ريوند و داورزن سبزوار هم هست كه به دليل بهتر بودن وضعيت مرتع از نظر تغذيه مشكل كمتري دارند.

پناهگاه حيات وحش شيراحمد سبزوار كه مهمترين زيستگاه اهو در شرق كشور است در پنج كيلومتري جنوب اين شهرستان واقع است.

جمعيت آهوان اين منطقه بر اساس سرشماري پائيز سال 89 دو هزار و 664 راس اهو بود كه به گفته مسوولان مربوط خشكسالي و خروج آهوان از منطقه از جمله عوامل كاهش حدود يك هزار راسي آنها عنوان شد.

رييس اداره حفاظت محيط زيست سبزوار اوايل تابستان امسال هم در گفت و گو با ايرنا خواستار تخصيص اعتبار ويژه براي تامين علوفه اهوان پناهگاه شير احمد اين شهرستان شده و اظهار داشته بود: در سال جاري اعتباري براي اين منظور در اعتبارات استاني ( تملك دارايي )منظور نشده است.

 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.