گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 24 شهريور 1390 / کد مطلب: 496 / نظرات: 9


هشدار برای مراجعه دير هنگام بيماران مبتلا به آب مرواريد به پزشک


هشدار برای مراجعه دير هنگام بيماران مبتلا به آب مرواريد به پزشک   يك جراح چشم در سبزوار نسبت به مراجعه دير هنگام بيماران مبتلا به آب مرواريد (كاتاراكت) به پزشک هشدار داد و گفت: يكي از شايع ترين علل كوري در دنيا آب مرواريد است.
 
دكتر "محمود مهري " اظهار داشت: جراحي آب مرواريد در عین حال  يكي از شايع ترين عمل هاي جراحي در كشور ماست كه با  درصد موفقيت بالاي 95 درصد و عوارض کم انجام مي شود.
   وي اضافه کرد : به دليل درصد بالای موفقیت از عمل جراحي آب مرواريد به عنوان معجزه علم پزشكي ياد مي شود.
  وي بيماري كاتاراكت را به معناي كدورت لنز (عدسي چشم) كه كاهش بينايي فرد را در پي دارد تعريف كرد و گفت: ظاهر شدن حالت سفيدي در چشم علت نامگذاري اين بيماري  به نام  كاتاراكت به معناي آبشار است.
 اين پزشك جراح چشم  لزوم اطلاع رساني در مورد اين بيماري را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به وجود 30 ميليون نابينا در دنيا اظهار داشت: از هر دو نابينا يك نفر در اثر ابتلا به آب مرواريد دچار اين عارضه شده اند.
  دكتر مهري با اشاره به اينكه در كشورهاي عقب افتاده به دليل نبود امكانات بسياري از بيماران مبتلا به آب مرواريد نابينا مي شوند افزوذ: در كشور ما امكانات پيشرفته براي جراحي اين بيماري با همت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي ايجاد شده كه در مورد سبزوار نيز چنين است.
  اين پزشك متخصص گفت: مهمترين عارضه مراجعه دير هنگام  يا عدم مراجعه افراد براي درمان آب مرواريد دچار شدن به عارضه آب سياه (تركيدگي عدسي چشم) و درد شديد پس از نابينايي است .
 وي با بیان اینکه در صورت ابتلا به  عارضه آب سياه  ، تا 72 ساعت پس از آن امكان عمل جراحي وجود دارد افزود: در اين مرحله تكنيك جراحي دشوارتر شده ، عوارض عمل بالا مي رود و احتمال آسيب به عصب بينايي و در نتيجه كاهش بينايي حتي پس از عمل وجود دارد.
  وي  مراجعه دير هنگام بیماران چشمي به ویژه سالمندان به چشم پزشك را منشا مشکلات ديگری هم  دانست  و گفت: كاهش شديد ديد ، افسردگي و اختلال در فعاليت هاي روزمره واز بین رفتن استقلال فردی از جمله اين عوارض مهم است.
دكتر مهري دوبيني ، تاري ديد ، مشكل در رانندگي به هنگام شب  و كاهش تدريجي ديد بدون درد را از شايع ترين علايم ابتلا به آب مرواريد ذكر و تاكيد كرد: افراد بالاي 50 سال بايد با مراجعه سالیانه به چشم پزشک و معاينه کامل چشم برای تشخيص و درمان به موقع اين بيماري اقدام كنند.
 وي افزود: افزايش سن  شايع ترين علت ابتلا به آب مروارید و سابقه فامیلی ، ضربه های وارده به چشم، سوءتغذيه ،اسهال ، استعمال سيگار ،سوءمصرف الكل و تماس زياد با نور خورشيد  از ديگر عوامل ابتلا به اين بيماري است.
  وي با اشاره به  دخالت عامل ژنتیک در اين بيماري و شيوع بيشتر آن در بانوان ، افراد مبتلا به فشار خون و همچنين بيماران ديابتي را تا 10 برابر بيشتر در معرض آب مرواريد عنوان كرد و گفت:مبتلايان به بيماري قلبي هم به ويژه پس از جراحي هاي قلب باز به طور معمول بيشتر به كاتاراكت مبتلا مي شوند.
 وي گفت :  افراد استفاده كننده از عينك از سنين كودكي و مشاغلي از جمله خلبان ، جوشكار و راننده هم بايد بيشتر مراقب اين بيماري باشند.
اين دكتر جراح با بيان اينكه در سنین 50 سال تا 10 درصد و  در سنين تا90 سالگي تا 90 درصد احتمال ابتلا به اين بيماري وجود دارد افزود: طبق آمار كاتاراكت در  چشم مشكي ها  و افراد سياه پوست شايع تر است.
 وي با اشاره به امكان ابتلاي افراد زير 50 سال به ويژه افراد داراي زمينه ارثي ، بیماری ديابت و سابقه ضربه به چشم و ... به آب مروارید افزود: در نوزادان نيز  اين بيماري مشاهده شده كه به كاتاراكت مادرزادي معروف است و از هر 700 تا يك هزار و 500 نوزاد يك نوزاد ممكن است دچار اين بيماري شود.
وي اضافه كرد: در اين مورد گاه كدورت عدسي چشم براي ديد نوزاد مزاحمت و نیز تنبلي چشم ايجاد مي كند كه در اين صورت نياز به عمل هست.
 دكتر مهري  شيوع تقريبي كاتاراكت در جهان و شيوع زياد آن در ايران را مورد اشاره قرار داد و  افزود: در كشور ما  به دليل شيوع ديابت و شديدتر بودن اشعه خورشيد خطر ابتلا به اين بيماري زياد است.
  وي با اشاره به گران و كم اثر بودن درمان هاي طبي براي اين بيماري ، در مورد بهترين زمان براي انجام عمل آب مرواريد گفت:  زمانيكه اين بيماري با زندگي روزمره فرد تداخل يابد و به ويژه در افراد جوان ، فعال و داراي تحرك و حضور بيشتر در اجتماع ، رانندگان و افرادي كه نياز به ديد بيشتر دارند بايد عمل جراحي آب مرواريد سريعتر انجام شود.
   وي در مورد نوع عمل آب مرواريد گفت: اين عمل با روش  سرپايي و با بي حسي موضعي انجام مي شود كه در اين روند عدسي مبتلا به كاتاراكت در داخل چشم بيمار با دستگاه به قطعات ريز تبديل و خارج شده و پس از تميز كردن چشم ، لنز مصنوعي جاسازي مي شود.
  اين پزشك متخصص چشم افزود: روش استاندارد در اين نوع عمل استفاده از لنز تاشو است تا بيمار پس از جراحي نياز به عينك نداشته باشد چرا كه عينك هاي آفاکی به دليل ضخامت ميدان ديد را كاهش مي دهد.
اين دكتر جراح برخوردار شدن فرد از ديد بسيار خوب طي  چند ساعت پس از عمل و باز شدن پانسمان چشم يك روز پس از عمل را از مزاياي عمل آب مروريد برشمرد و گفت: پس از انجام اين عمل  برخي افراد حتي بعد از  24 ساعت اجازه رانندگي دارند و تنها مورد مهم پس از عمل مراقبت از وارد نشدن ضربه و فشار به چشم است.
 وي با اشاره به كم عارضه بودن عمل جراحي آب مرواريد گفت:پس از انجام اين عمل 20 تا 30 درصد امكان كدورت ثانويه لنز در چشم درمان شده وجود دارد كه با ليزر و بدون نياز به جراحي مجدد داخل چشم رفع مي شود.
 وي با بيان اينكه بيماران نبايد از عمل آب مرواريد هراس داشته باشند خاطر نشان كرد: با پيشرفت علم پزشكي ، جراحي آب مرواريد حتي در صورت ابتلاي فرد به بيماري هاي زمينه اي و در شرايط مختلف قابل انجام است.
 وي هزينه هاي اين نوع عمل جراحي را در كشورمان به دليل استفاده از خدمات بيمه اي پائين و غير قابل مقايسه با هزينه بالاي عمل در برخي كشورهاي خارجي ذكر كرد .
 دکتر مهری گفت: اين عمل جراحي در مراكز دولتي ، به دلیل تعهد بيمه براي هزينه هاي جراحی ، لنز و تخت بيمارستانی و در نظر گرفتن تخفيفاتي براي قشر آسيب پذير با هزينه هاي حداقلي انجام مي شود.
اين پزشك عدم استعمال سيگار و الكل ،فعاليت منظم و تغذيه مناسب براي پيشگيري از ديابت و فشار خون ، استفاده از عينك آفتابي در دوران جواني و مصرف مكمل ها و ويتامين هاي آ ، سي و اي را براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري توصيه کرد.
وی تاكيد كرد: براي تشخيص و درمان به موقع  بيماري هاي چشمي معاينات منظم سالانه چشمي در افراد 40 سال به بالا انجام شود.
دكتر مهري به بي اطلاعي بسياري بيماران و افراد در مورد آب مرواريد اشاره كرد و گفت: از آنجا كه اين بيماري بيشتر اوقات با كاهش ديد يك چشم همراه است مورد بي اعتنايي و يا بي اطلاعي فرد است.
 وی گفت: در این موارد در نهايت بيمار به دنبال بالا رفتن فشار چشم و حالت تهوع ، استفراغ و درد ناشي از تركيدگي عدسي چشم به پزشك مراجعه مي كند.
  وي افزود: با توجه به رو به افزايش بودن تعداد سالمندان كشورمان جهت دهي سياست هاي آموزشي به سمت آگاه سازي جامعه در مورد بيماريهاي اين قشر ضرورت دارد  كه آب مرواريد در راس اين بيماري ها قرار دارد.
اين پزشك اضافه کرد: علاوه بر بی اطلاعی ، عدم استقلال مالي اكثر مبتلايان به آب مرواريد به دليل كهولت سن و يا مشكلات مالي برخي از آنها هم موجب مراجعه ديرهنگام به پزشك می شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت و وزارت بهداشت بايد درسياست هاي كلان خود ، حمايت از اين بيماران را مد نظر داشته باشند افزود:به كارگيري بسيج پزشکی در شناسايي مبتلايان به بيماري شايع آب مرواريد در روستاها و شهرهای دورافتاده ( همچون مشاركت بسيج درطرح ريشه كني فلج اطفال) استراتژی مناسبی براي كمك به بیماران در معرض ابتلا به اين بيماري است .
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي سبزوار هم گفت: مركز آموزشي ، پژوهشي و درماني واسعي به عنوان مركز چشم پزشكي سبزوار مطرح و از مجموعه بيمارستان هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي اين شهرستان است.
 "ابراهيم برآبادي"  افزود: اين بيمارستان امكانات و تجهيزات مورد نياز براي انجام عمل جراحي آب مرواريد را داشته و با وجود پزشكان حاذق در اين رشته آماده هر نوع كمك و مشاوره به بيماران است.





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


مسعود | ايميل
سلام آقای دکتر. پدر من هیچ مشکلی نداره و چشمش تار نشده ،ولی با مراجعه به چشم پزشک تشخیص دادند که آب مروارید داره و بایستی عمل بشه ، باتوجه به عدم تاری چشم و دید خوب خواستم نطر شما رو بپرسم. با تشکر . زندی
ممنون میشم اگه زودتر نطرتون رو بدونم چون تاریخ 15/6/95 وقت عمل داره.
زهرا روحاني | ايميل
خدمت آقاي دكتر سلام عرض ميكنم من 53 سال دارم 1 سال پيش دكتر چشمم گفتند كه چشم چپم آب مرواريد دارد و 1 ماه پيش براي ديد تارم رفتم پيش دكترم گفتند موقع عمل هست من براي محكم كاري پيش دكتر چشم ديگري رفتم و ايشون گفتند كه الان زود هست تا مرداد صبر كن حالا ديگر نميدانم چه كنم. ديدم تار هست از چشم راستم كمك ميگيرم ولي كارهاي روزانه و كامپيوتر ووو... خودم انجام ميدم. به دكتر خودم زنگ زدم كفت ميتواني تا ارديبهشت صبر كني . حالا شما ميتوانيد راهنماييم كنيد؟ با تشكر 92/11/27
مزگان مهري | ايميل
با عرض سلام وخسته نباشيد. خدمت شما
مطالب خلاصه وجامعي بود..اگر آمار بيشتري در مورد اين بيماري در مشاغل مختلف داده شود اهميت اين موضوع در صنايع مختلف به خصوص صنايع متالوژي بيشتر به چشم مياد
در صورت امكان آماري در مورد بيماري كاتاراكت ناشي از جوشكاري وپرتوهاي موجود در صنعت را به اين آدرس ارسال كنيد ممنونتون ميشم
باتشكر