گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 17 خرداد 1391 / کد مطلب: 2658 / نظرات: 2


ثبت 17خردادبه عنوان روز بزرگداشت اسرار در تقویم ملی مسكوت مانده


ثبت 17خردادبه عنوان روز بزرگداشت اسرار در تقویم ملی مسكوت مانده مدیر فرهنگی دانشگاه حكیم سبزواری گفت: ثبت 17 خرداد به عنوان روز بزرگداشت اسرار در تقویم ملی ، در شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان مسكوت مانده است . 
   
 
به گزارش سبزوار پيام ' سید نوراله رضوی'  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار پیگیری از طریق كمیسیون فرهنگی مجلس شوای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای قرار گرفتن مجدد این موضوع در دستور كار شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

رییس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار با اشاره به پیگیری های انجام شده طی چند سال قبل از طریق شورای فرهنگ عمومی شهرستان و استان برای در نظر گرفتن 17 خرداد كه بنا بر قولی سالروز تولد حكیم سبزواری است به عنوان روز بزرگداشت ایشان افزود: این موضوع با وجود پذیرش در شورای فرهنگ عمومی كشور و پیش رفتن آن تا شورای عالی انقلاب فرهنگی ، در نهایت مسكوت ماند.

عضو شورای فرهنگ عمومی سبزوار خواستار همت جمعی مسوولان كشور ، استان و شهرستان نسبت به شخصیت ملی و جهان اسلامی حكیم حاج ملاهادی سبزواری شد و اظهار داشت: در شرایطی كه همه به جایگاه والای این عارف و فیلسوف به حق ایمان دارند بایستی همت جمعی برای گنجاندن یك روز به عنوان روز بزرگداشت اسرار در تقویم شكل گیرد.

سرپرست دانشكده علوم قرآنی سبزوار ، حكیم سبزواری را شخصیتی برجسته در جهان اسلام از نظر دینی ، تهذیب نفس ، جایگاه اندیشمندی و دانشمندی و شخصیتی شهره عام و خاص معرفی كرد.

وی تاكید كرد: بایستی برای ترویج معارفی كه این عارف به حق در جهت آن همت گماشته در سطح جامعه فعالیت جمعی انجام شود.

این كارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی در معرفی حاج ملاهادی سبزواری گفت: حكیم سبزواری متخلص به اسرار ، حكیم ، فقیه و عارف متاله سبزواری از بزرگان علمای امامیه و از عرفای مشهور قرون اخیر و شارح معروف آثار ملاصدراست .

وی با بیان اینكه حكیم سبزواری در مراكز فلسفی جهان راهگشای فهم عمیق حكمت متعالیه است افزود: حكیم نمونه ای از انسان های فرهیخته ای است كه از جهت تهذیب نفس و سلوك الی ا.... و تدریس معارف الهی بهره ها جسته و هجرت ها كرده است.

وی مراجعت حكیم حاج ملاهادی به حوزه های علمیه اصفهان و كرمان و همچنین اشتغال به سرایداری در مدرسه علمیه كرمان با وجود تدریس كتب وی در آن حوزه به منظور تهذیب نفس را نشان دیگری از بزرگی و بزرگ منشی این حكیم والامقام دانست.

وی افزود: حكیم سبزواری در مشرب عرفان پیرو ملاصدرا و میرداماد بوده و حركت وی در چارچوب شرع و احادیث اهل بیت (ع) مزیت وی بر بسیاری از عرفا در شیوه عرفانی اش است.

این كارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی با اشاره به سروده های این فیسلوف و عارف بزرگ به زبان های فارسی و عربی گفت: تخلص وی در غزلیاتش اسرار می باشد .

وی اضافه كرد: جایگاه علمی حكیم سبزواری چنان است كه بیشتر كتب وی درحوزه های علمیه تدریس و یكی از عرفا و فلاسفه بنام قرون اخیر است.

وی با اشاره به توجه ویژه به بزرگان واندیشمندان شهرهای مختلف كشور و برگزاری مراسم بزرگداشت این بزرگان پیشنهاد داد: برای همه گیر شدن و توجه ویژه به شخصیت حكیم سبزواری مراسم بزرگداشت ایشان در یكی از ماه های اردیبهشت یا آبان ماه با توجه به اوج فعالیت دانشگاه ها در این ماهها برگزار شود.

وی این مهم را نیازمند توجه شورای فرهنگ عمومی شهرستان و همت نهادهای مختلف با جلب حمایت و پشتیبانی كشوری عنوان كرد.

وی در همین راستا برگزاری برنامه های بزرگداشت حكیم سبزواری با نگاهی ملی و دینی ، به طور منظم ، مستمر و همه ساله با همت عمومی تمام نهادها و دستگاه های فرهنگی شهرستان را هم پیشنهاد داد و افزود: باید مانع از مورد غفلت گرفتن چنین بزرگانی شد.

رضوی با اشاره به برگزاری كنگره جهانی بزرگداشت حكیم سبزواری در سال های اولیه دهه 70 در دانشگاه حكیم سبزواری ( تربیت معلم سابق) با حضور شماری از اندیشمندان جهان اسلام و كشورهایی از جمله كانادا و ژاپن در سبزوار گفت: اجرای فعالیت های علمی و فرهنگی منظم برای معرفی این شخصیت برجسته را در این دانشگاه كه مزین به نام حكیم سبزواری شده پس از تصویب در شورای فرهنگی دانشگاه در برنامه داریم.

حاج ملاهادی سبزواری در سال 1212 هجری قمری در سبزوار به دنیا آمد و تحصیلات خود را در سبزوار، مشهد و اصفهان تكمیل كرد و سالها به عنوان استاد برجسته فیلسوف در سبزوار تدریس كرد.

این فیلسوف در روز 22 ذیحجه و به قولی 28 ذیحجه سال 1289در سبزوار درگذشت و در باغ خود كه اینك در جنوب میدان كارگر این شهر واقع است به خاك سپرده شد.

آرامگاه آن مرحوم در شمار آثار دیدنی سبزوار است .

آن حكیم بزرگ حدود 28 كتاب ارزنده دارد كه از جمله آثار و تالیفاتش دیوان اشعار،شرح منظومه در منطق و حكمت ،اسرار الحكم ،شرح اسماء الحسنی یا شرح جوشن كبیر و ...است .

 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


مالک
سلام
ثبت روز ملي براي بيهقي و سربداران اولويت دارد و اگر مسئولان شهر از جمله آقاي رضوي و شما رسانه هاي پيگيري کنيد زودتر به نتيجه خواهد رسيد.