گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 3 خرداد 1391 / کد مطلب: 2544 / نظرات: 0


محوطه تاریخی تپه دامغانی سبزوار به تملك شهرداری درآمد


محوطه تاریخی تپه دامغانی سبزوار به تملك شهرداری درآمد   نایب رییس شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: با همت این شورا و همكاری شهرداری و میراث فرهنگی سبزوار، محوطه تاریخی تپه دامغانی این شهر به منظور جلوگیری از ساخت و ساز و حفاری های غیر مجاز به تملك شهرداری درآمد.
   
'جلال تعصبی'  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تپه دامغانی سبزوار جزو یكی از دو تپه معروف و منحصر به فرد دنیاست كه آثار زندگی شش هزار ساله در آن یافت شده است.

وی با بیان اینكه مشابه این تپه فقط در عشق آباد تركمنستان با عنوان تپه نمازگاه وجود دارد گفت: طی صورتجلسه ای با اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی، قرارشد تپه دامغانی سبزوار توسط شهرداری این شهر تملك و زمین معوض در اختیار مالكان آن قرار گیرد.

وی هدف از این اقدام را جلوگیری از ساخت و ساز و حفاری های غیرمجاز در این تپه تاریخی و حفاظت از لایه های زیرین آن ذكر كرد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر سبزوار افزود: با توجه به ناشناخته بودن بسیاری از مالكان این محدوده، شهرداری اقدام به تصرف آن كرده تا با شناسایی مالكان و مراجعه آنها زمین معوض در اختیارشان قرار گیرد.

وی از تبدیل این محدوده به بوستان، تا زمان اعتبارگذاری برای كار جدی در این حوزه خبر داد و گفت: به همین منظور زمین این محدوده تسطیح و آماده درختكاری شده است.

تعصبی با بیان اینكه میراث فرهنگی با ایجاد بوستان در این محوطه موافقت كرده است افزود: درختكاری در این محدوده با تاكید بر كاشت درخت های كم ریشه و فضا سازی سطحی است تا لایه های زیرین این محوطه آسیب نبیند.

وی گام بعدی در این محوطه را تبدیل آن به منطقه گردشگری به ویژه با توجه به قرار گرفتن آن در مسیر جاده عنوان كرد.

وی محوطه تاریخی تپه دامغانی سبزوار را سرمایه ای برای این شهر دانست و گفت: باید با صیانت و نگهداری از این سرمایه تاریخی ، اجازه ندهیم این سرمایه به راحتی از دست برود.

شهرستان سبزوار دارای حدود 900 اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده و 217 اثر ثبتی در فهرست آثار ملی است





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.