گفتگو سبزوار پيام





گفتگو / تاریخ: 3 خرداد 1391 / کد مطلب: 2542 / نظرات: 1


نگهداری گوشت پس از كشتار دردمای صفر تا چهاردرجه ویروسهای بیماری زای آن را ازبین می برد


نگهداری گوشت پس از كشتار دردمای صفر تا چهاردرجه ویروسهای بیماری زای آن را ازبین می برد  معاون فنی دامپزشكی خراسان رضوی گفت: نگهداری گوشت در دمای صفر تا چهاردرجه سانتیگراد بلافاصله پس از كشتار تا مدت 24 ساعت، ویروسهای بیماری زای آن از جمله تب كنگو را ازبین می برد.
  
 
دكتر جواد اعلمی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: گوشت گرم تازه باید به مدت 24 ساعت و آلایش خوراكی به مدت 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود تا مراحل جمود نعشی را سپری كند.

وی گفت: در اثر جمود نعشی و اسیدی شدن گوشت، ویروس های بیماری زا از جمله تب كنگو از بین می رود.

وی تجهیز تمام كشتارگاههای دام به سیستم پیش سرد كن را ضروری دانست و

با بیان اینكه فریز كردن گوشت، قابلیت از بین بردن ویروس تب كنگو را ندارد، افزود: فریز كردن گوشت گرم تازه بلافاصله بعد از كشتار دام باعث از بین رفتن ویروس تب كریمه كنگو در گوشت و آلایش خوراكی نمی شود.

معاون فنی دامپزشكی خراسان رضوی اظهارداشت: در كشتارگاههای دارای پیش سردكن، لاشه دام و آلایش خوراكی آنها در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری می شوند و لذا این گوشت ها هیچ گونه آلودگی به ویروس تب كریمه كنگو ندارند.

اعلمی تعداد كشتارگاههای استان خراسان رضوی را 30 كشتارگاه عنوان كرد و افزود: هم اكنون 11 كشتارگاه از این تعداد مجهز به پیش سرد كن هستند.

وی گفت: در شهرستان هایی كه كشتارگاههای آنها مجهز به پیش سرد كن نیست، به مغازه داران توصیه می شود، لاشه گوشت را قبل از عرضه به مشتری تا 24 ساعت در یخچال نگهداری كنند.

وی افزود: كشتارگاه مشهد و كشتارگاههایی كه اطراف مشهد فعالیت می كنند، مجهز به سیستم پیش سرد كن هستند كه امید است با فراهم شدن تسهیلات مربوطه و رفع موانع موجود، تمام كشتارگاهها به سیستم پیش سرد كن مجهز شوند.

وی همچنین گفت: پختن گوشت در دمای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد نیز باعث از بین رفتن ویروس های بیماری زا از جمله تب كنگو می شود.

وی رعایت اصول ایمنی، حفاظتی و بهداشتی در خرید و خرد كردن گوشت از سوی شهروندان را مورد تاكید قرار داد و افزود: نگرانی های بی مورد در این زمینه راهگشا نیست.

طی دو هفته گذشته، یك كارگر كشتارگاه و یك دانشجوی سال آخر پزشكی در مشهد بر اثر بیماری تب كریمه كنگو جان خود را از دست داده و سه پرستار نیز به این بیماری مبتلا و معالجه شدند.

به همین سبب كشتار دام و خرید فراورده های گوشتی در این كلانشهر از كاهش حدود 70 درصدی برخوردار بوده است. 
 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.