گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 3 فروردين 1391 / کد مطلب: 2048 / نظرات: 1


سبزوار از تنوع جانوری و گیاهی ارزشمندی برخوردار است


سبزوار از تنوع جانوری و گیاهی ارزشمندی برخوردار است  دیار سربداران با برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی خود كه در برگیرنده اكو سیستم های كوهستانی و كویری است از تنوع جانوری و گیاهی ارزشمندی برخوردار است. 
   
 این شهرستان با 14 هزار 245 كیلومتر مربع مساحت در غرب استان خراسان رضوی قرار گرفته و دارای زمستان های سرد و خشك و تابستان های گرم است.

شهرستان سبزوار حدود 12 درصد مساحت خراسان رضوی را در بر گرفته و از شمال به شهرستان های جوین و جغتای و استان خراسان شمالی ، از شرق با خوشاب و نیشابور ، از جنوب با شهرستان های بردسكن ،كاشمر و خلیل آباد و از غرب با استان سمنان همجوار است .

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی به معرفی بخشی از طبیعت ارزشمند و زیبای این شهرستان و گونه های جانوری و گیاهی موجود در آن پرداخت.

'علی خانی 'گفت: رودخانه كال شور به عنوان یكی از زیستگاه های مهم پرندگان ایران ،رودخانه های یام ،ریوند ،دلبر ،دریاچه پشت سدهای یام و سنگرد ، مناطق ارزشمندی همچون پناهگاه حیات وحش شیراحمد ،منطقه حفاظت شده پروند و عرصه های كم نظیری از جمله كوهستان ریوند و نیز ارتفاعات كوه میش در جنوب این شهرستان گوشه ای از طبیعت زیبای سبزوار هستند كه وجود آنها جلوه خاصی به سیمای طبیعی و محیط زیست این شهرستان بخشیده است.

وی اضافه كرد: مناطق شیر احمد و پروند سبزوار از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه این شهرستان هستند كه'پناهگاه حیات وحش شیراحمد' كه در فاصله پنج كیلومتری شهر سبزوار واقع شده یكی از مهمترین و ارزشمند ترین زیستگاه های آهو در كشور به شمار می آید.

به گفته وی این عرصه كم نظیر به دلیل نزدیكی به شهر سبزوار و قرار گیری در مجاورت محور سبزوار –نیشابور و سبزوار –كاشمر موقعیت مناسبی برای توجه و استفاده بیشتر مردم از ارزش های آموزشی ،پژوهشی و تفرجگاهی آن فراهم كرده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار خاطر نشان كرد: در گستره طبیعی منطقه شیراحمد این شهرستان در كنار آهوان زیبا می توان گرگ ،روباه ،شغال ،كاراكال و نیز هوبره از پرندگان ارزشمند را مشاهده كرد همچنین پرندگانی از جمله جغد تالابی ،عقاب صحرایی ، سارگیه ، كركس سیاه و عقاب طلایی دودوك و... هم در این منطقه مشاهده می شوند.

وی با بیان اینكه طرح تكثیر و پرورش جبیر از گونه های جانوری در خطر انقراض از دیگر قابلیت های این منطقه به شمار می آید افزود: این طرح از موفق ترین طرح های تكثیر و پرورش گونه های حیات وحش در كشور محسوب می شود.

وی در رابطه با دیگر قابلیت های منطقه شیر احمد سبزوار گفت: غنای گیاهی منطقه شیراحمد بخش كوچكی از سیمای گیاهی منطقه ایران ،تورانی را به تصویر كشیده است و حضور گونه های مختلف خانواده گیاهان شورپسند و گونه های شاخصی مانند گز،تاغ،كما،علف شور و آنغوزه به همراه انواع گیاهان یكساله موید اهمیت این عرصه است.

وی منطقه حفاظت شده 'پروند' را به عنوان یكی از دیگر مناطق گیاهی و جانوری حائز اهمیت شهرستان سبزوار عنوان كرد كه در جنوب غربی این شهرستان قرار دارد.

'خانی' گفت: این منطقه با برخورداری از كوه ها و صخره های مرتفع با دامنه های پرشیب و دره های عریضی كه به تپه ماهورها ،دشت ها و اراضی كم ارتفاع ختم می شوند جولانگاه زیست گونه های ارزشمند جانوری كل و بز ، قوچ ومیش ، انواع گربه سانان ،گرگ، روباه ، شغال و پرندگانی همچون كبك ،تیهو،باقرقره،كوكر و زاغ بور است.

وی ادامه داد: اراضی دشتی منطقه پروند سبزوار هم با پوشش گیاهی بیابانی دارای گونه های گیاهی شاخص تاغ ،گز ،بنه ، اسكنبیل ، بومادران ، بادام كوهی و قیچ است.

این مسوول اضافه كرد: همچنین نزدیكی پارك ملی توران به منطقه پروند سبزوار پشتوانه با اهمیتی برای این منطقه از لحاظ جانوری به شمار می آید به طوری كه این منطقه را تبدیل به زیستگاه پستاندارانی مانند آهو كرده كه در مسیر گذرگاهی خود از كویر توران از این منطقه عبور می كنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار در پایان با بیان اینكه این اداره در صدد معرفی مناطق دیگری از حوزه این شهرستان به عنوان مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست است افزود: این اقدام در جهت حفاظت از عرصه های طبیعی و اكوسیستم های بكر و حفظ تنوع زیستی و افزایش سطح مناطق تحت مدیریت انجام می شود.

 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.