گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 8 شهريور 1400 / کد مطلب: 14560 / نظرات: 1


قارچ سیاه مسری نیست نگران نباشید


قارچ سیاه مسری نیست نگران نباشید دانشیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قارچ سیاه را بیماری غیرمسری دانست و گفت: مردم نگران نباشند؛ این بیماری غیرواگیر از قبل وجود داشته و با شیوع گسترده آن روبرو نیستیم ولی به دلیل کرونا این روزها آن را کمی بیشتر می‌بینیم.
قارچ سیاه مسری نیست نگران نباشید

دکتر علی اکبر حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکنون ۲۰ مورد بستری با قارچ سیاه در مشهد داشتیم که تحت درمان قرار دارند.

دانشیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این عفونت قارچی غیرواگیر، اغلب سینوس‌ها را درگیر می‌کند و بخاطر آسیب به دیواره عروق و سینوس‌ها، به داخل چشم یا حتی قسمت‌های بالاتر ممکن است گسترش پیدا کند و مشکلات فراوان ایجاد کند.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در این بیماری این است که معمولا زمینه‌ای برای بروز آن وجود دارد که در حال حاضر دیابت، بیماری کرونا و ضعف سیستم ایمنی در پی درمان‌های سرکوب کننده ایمنی در بیماران کرونایی سبب افزایش تعداد این بیماران شده است.

حیدری با اشاره به اینکه عمدتا افراد دیابتی مخصوصا آنها که دیابتشان کنترل نشده، زمینه برای ابتلا این بیماری دارند؛ گفت: دیگر نواقص ایمنی مانند سرطان خون یا پایین بودن سلول‌های خونی، عمل پیوند و شیمی درمانی زمینه‌های تشکیل این قارچ هستند.

دانشیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه قارچ سیاه خود را شکل‌های مختلف نشان می‌دهد؛ گفت: علائم شایع این بیماری درد یک طرفه در گونه و درد چشم و وجود زخم داخل دهان و کام و سقف دهان است، گاهی ممکن است بی حسی گونه ایجاد شود و با گسترش آن ممکن است اشک ریزش، قرمزی و یا حتی بیرون زدن چشم یا کبودی دور چشم پیدا شود؛ در مواردی تاری دید یا حتی کوری یکطرفه هم ممکن است ایجاد کند.

وی افزود: لازم است افرادی که کرونا یا نقص ایمنی دارند، سینوزیت را جدی بگیرند و پیگیر آن باشند، چرا که شناسایی بیماری در مراحل اولیه درمان بهتر و راحت‌تری دارد.

حیدری هشدار داد: افراد دیابتی و یا دیگر بیماران نقص اگر دردی مداوم را در ناحیه صورت و گونه حس کردند و مخصوصا اگر همراه آن، از بینی ترشح خونابه‌ای وجود داشت و یا اینکه دیگر علائم مذکور را مشاهده کردند، حتما به پزشک مراجعه کرده و وی را در جریان بیماری زمینه ای خود مثل دیابت و یا کرونا قرار دهند.

دانشیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه قبل از کرونا نیز بیماران مبتلا به قارچ سیاه داشته‌ایم، گفت: موارد کمتر از حال حاضر بود اما مواردی در بخش بستری شده و درمان می‌شدند.

وی ادامه داد: این بیماری درمان دارد؛ البته درمان آن ساده نیست و پیچیدگی‌هایی دارد و ممکن است پیشرفت بیماری به چشم و مغز و داروهایش عوارض ایجاد کند. اما نکته حائز اهمیت در جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان آن این است که زمینه ایجاد آن را کنترل کنیم، درغالب موارد نیاز به عمل جراحی است تا قسمت‌های درگیر خارج شود؛ از این رو مراجعه به موقع بسیار اثرگذار است تا درمان و عمل آسانتر باشد.



نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.