گفتگو سبزوار پيام





گفتگو / تاریخ: 21 تير 1398 / کد مطلب: 13319 / نظرات: 3


آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی در سبزوار به مرمت اضطراری نیاز دارد


آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی در سبزوار به مرمت اضطراری نیاز دارد  آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی، حکیم و ادیب مشهور ایران در قرن ششم هجری در شهر ششتمد شهرستان سبزوار به مرمت اضطراری نیاز دارد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: بخش شرقی آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی بر اثر خالی شدن فضاهای زیرین آن نشست کرده و نیاز به عملیات مرمتی و بهسازی دارد.
محسن برآبادی افزود: آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی بالاتر از سطح خیابان بنا شده و در گذشته از فضاهای زیرین این بنا برای نگهداری دام استفاده می شده و خاکبرداری غیر اصولی انجام شده که اکنون در پی بارندگی ها شدید به بخش های شرقی آرامگاه آسیب وارد شده است.
وی اظهار داشت: مرمت این بنا که شامل مقاوم سازی، بتن ریزی و پر کردن فضاهای خالی محوطه آرامگاهی است حدود یک میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که باید از محل اعتبارات میراث فرهنگی و حمایت دیگر دستگاهها تامین شود.
ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید بن محمد بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی و فرید خراسان، حکیم و ادیب مشهور ایران و از ریاضیدانان بزرگ قرن ششم هجری است.
مهمترین اثر او کتاب پارسی 'تاریخ بیهق' در تاریخ و جغرافیای ناحیه بیهق و ذکر رجال علم و ادب و سادات و خاندانهای مشهور و دیگر اطلاعات تاریخی آن سرزمین است.
آرامگاه این ادیب در شهر ششتمد قرار دارد.
ایرنا




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.