گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 18 شهريور 1396 / کد مطلب: 12561 / نظرات: 1


غدیر، آیینه‌ تمام‌نمای اسلام است


غدیر آیینه‌ تمام‌نمای اسلام است
یک استاد تاریخ اسلام گفت: واقعه غدیر، سمبل و آیینه‌ی تمام‌نمای دین اسلام است که در آخر حیات پیامبر اکرم(ص) ظهور و بروز یافته است.

سید مجتبی هاشمی رکاوندی در خصوص اهمیت واقعه غدیر اظهار کرد: این واقعه، سمبل و آینه‌ تمام‌نمای دین اسلام است که در آخر حیات پیامبر اکرم(ص) بروز و ظهور یافته و توانسته خودش را نشان دهد تا جانشین ایشان تعیین شود.

وی ادامه داد: در مورد غدیر آنچه در تاریخ همواره مورد مناقشه مورخان بوده و هست، همین رویدادی است که امروز در تاریخ اسلام روی داده است.

این استاد تاریخ اسلام تصریح کرد: در خصوص غدیر چندین روایت وجود دارد، اولین روایت این‌که برخی معتقدند که این حادثه اتفاق نیفتاده و این واقعه فقط در محافل خصوصی مطرح شده و به‌نوعی به‌عنوان یک حادثه در یک مجمع عمومی صورت نگرفته است. یک روایت دیگر این‌که برخی معتقدند این حادثه اتفاق افتاده است اما این یک سفارش از جانب پیامبر(ص) بوده و تاکیدشان بر این بوده که حضرت علی(ع) را دوست داشته باشید و به ایشان دشمنی نورزید و بیشتر زاویه‌اش در مورد دوستی بوده است. روایت بعدی که شیعیان به‌آن معتقدند، این‌گونه است که پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) را به‌عنوان جانشین انتخاب کردند و این انتخاب به‌نوعی صراحت داشته است. این روایت پایانی از نظر شیعیان روایت منطقی است؛ چراکه شیعه معتقد است که این قضیه در قرآن، کتاب آسمانی آورده شده است.

هاشمی رکاوندی در خصوص علت و انگیزه برگزاری واقعه غدیر خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر(ص) آنچه خیلی مطرح می‌بوده، بحث قبیله‌گرایی بوده است. در آن زمان، قبیله و شیخوخیت، حرف اول را در جامعه عربستان می‌زد. با آمدن پیامبر(ص) و قبیله بنی هاشم، قبایل دیگر نمی‌خواستند همه‌چیز در قبیله بنی‌هاشم جمع شود و به‌همین دلیل این اختلافات از همان زمان وجود داشت.

وی افزود: از آنجا که حضرت علی(ع) آموخته پیامبر(ص) بودند و از کودکی آموزه‌های ایشان را فراگرفته بودند، می‌توانستند بهترین گزینه برای جانشینی پیامبر(ص) باشند.

این استاد تاریخ اضافه کرد: اختلافات این افراد سر این بوده که اگر حضرت علی(ع) به جانشینی انتخاب شوند، برای خانواده و قبیله آن‌ها، آنچنان که می‌باید مناسب نبوده است.

هاشمی رکاوندی در خصوص متفکران مختلف که درباره واقعه غدیر سخن به‌میان آورده‌اند، عنوان کرد: علامه امینی در کتاب « الغدیر» خود به این مباحث پرداخته است. ابن اثیر نیز در کتابش به‌نوعی نمی‌تواند این واقعه را انکار کند چون ادله شیعه در این زمینه بسیار قوی است.

وی ادامه داد: منابع متعدد دیگری از جمله «امام علی(ع) از دیدگاه قرآن و پیامبر(ص) » و کتاب‌های مستشرقین مسیحی نیز معتقدند که واقعه غدیر قابل رد کردن نیست‌.

این استاد تاریخ اسلام اظهار کرد: پیامبر(ص) به علت این‌که در مکه امکان جمع کردن ۱۲۰هزارنفر را نداشتند، مردم را با هدف و برنامه در غدیر جمع کردند تا به‌نوعی بتوانند ابلاغ برنامه کنند.
ایسنا




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.