گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 4 مرداد 1390 / کد مطلب: 108 / نظرات: 0


آرامگاه اسطوره ای سهراب احیا می شود


آرامگاه اسطوره ای سهراب احیا می شود  رييس كميسيون تحقيقات و امور زيربنايي شوراي اسلامي شهر سبزوار وعده داد: فاز نخست پروژه 'رستم و سهراب' شامل احداث فرهنگسرا و نصب المان در دوره فعلي شوراي اسلامي به بهره برداري برسد.

 دكتر' علي اصغر علوي ' در گفت و گو با سبزوار پیام  محدوده اجراي اين پروژه را 'آرامگاه اسطوره اي سهراب' محلي واقع در محوطه پاركينگ شهرداري سبزوار ذكر كرد.
عضو شوراي اسلامي شهر سبزوار در معرفي آرامگاه اسطوره اي سهراب گفت: واقع شدن ميدان نبرد رستم و سهراب و آرامگاه اسطوره اي سهراب در سبزوار ريشه در اسطوره هاي كهن و تاريخ دارد و باوري بي ريشه نيست.
وي افزود: ميدان مبارزه رستم و سهراب به دژسپيد معروف بوده و به استناد كتب گوناگون ايران شناسي در مركز شهر سبزوار قرار داشته است.
وي اضافه كرد: اين ميدان در جنب ارگ حكومتي سابق و شهرداري فعلي اين شهر واقع شده و در باور مردمان اين ديار مقبره اسطوره اي سهراب نيز در آن قرار دارد.
دكتر علوي افزود :به نظر مي رسد واقع شدن رزم رستم و سهراب در سبزوار همانند بسياري حوادث ديگري است كه ريشه در گذشته هاي بسيار دور دارد كه مردم آن را سينه به سينه نقل كرده و مورخاني آن را ثبت و ماندگار كرده اند.
اين عضو شوراي اسلامي شهر سبزوار اظهار داشت: در سومين دوره شوراي اسلامي سبزوار پروژه اي تحت عنوان 'رستم و سهراب' براي احياي اين محل مصوب شده است.
وي گفت: هدف ما تبديل فضاي فعلي مقبره اسطوره اي سهراب به مكاني فرهنگي با قابليت جذب گردشگر نه تنها در سطح ملي كه در سطح بين المللي است و اميدواريم در مجموعه شهرستان هم ادارات ذيربط در اين حوزه ورود يابند.
وي افزود: شوراي اسلامي شهر سبزوار در سال جاري سه ميليارد ريال براي بحث تملك و اجراي پروژه رستم و سهراب مصوب كرده است.
رييس كميسيون تحقيقات و امور زيربنايي شوراي اسلامي شهر سبزوار تملك زمين را مهمترين قسمت اين پروژه دانست و گفت: اين قسمت از پروژه در حال نهايي شدن است.
وي افزود: تملك و الحاق گرمابه قديمي و مخروبه 'شهرزاد' در مجاورت آرامگاه اسطوره اي سهراب براي اجراي فاز يك پروژه و الحاق ساختمان قديمي فرماندهي انتظامي و تعدادي از منازل مخروبه اطراف براي توسعه اين پروژه در فازهاي بعد در برنامه است.
وي از امضاي توافق نامه با مالكان گرمابه شهرزاد و تصويب آن در شوراي اسلامي شهر سبزوار خبر داد و گفت: بخشي از تعهدات ما به مالكان اين محل اجرا شده و بخش عمده آن در حال پيگيري است .
دكتر علوي مساحت زمين گرمابه شهرزاد را يك هزار و 100 متر ذكر كرد و گفت: در اين زمين و قسمتي از محوطه فعلي پاركينگ شهرداري كه مقبره اسطوره اي سهراب در آن واقع شده فرهنگسرايي شامل موزه مرتبط با پروژه و فضايي براي نقالي و شاهنامه خواني احداث و المان رستم و سهراب هم در اين محل نصب مي شود.
وي با اعلام اينكه با يكي از هنرمندان براي ساخت المان رستم و سهراب تا پايان امسال رايزني شده، افزود: از نظرات كارشناسان ، استادان ادبيات و شاهنامه شناسان هم براي پروژه و به ويژه المان رستم و سهراب استفاده خواهد شد.
اين عضو شوراي اسلامي شهر سبزوار اضافه كرد: همچنين براي واگذاري محل سابق فرماندهي انتظامي شهرستان به شهرداري براي اجراي پروژه رستم و سهراب ، مذاكرات و موافقت هايي شده كه رايزني ها در اين مورد ادامه دارد و در دوره سوم شورا آن را به مرحله قابل قبولي خواهيم رساند.
به گفته'علي دولت آبادي' يكي از علاقمندان و محققان تاريخ سبزوار ، در مورد ميدان دژ سپيد و وقوع رزم رستم و سهراب در اين محل حداقل 30 مدرك معتبر تاريخي وجود دارد.





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.