گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 24 شهريور 1394 / کد مطلب: 10271 / نظرات: 0


11میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج


11میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج  مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از وجود 11 میلیون دختر و پسر جوان در آستانه ازدواج در کشور خبر داد.
 
به گزارش ایرنا، دکتر محمداسماعیل مطلق در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک برای ارتقای نرخ باروری کلی که با حضور جمعی از مسوولان در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، افزود: بخش قابل توجهی از این جمعیت که بین 18 تا 35 سال دارند، در حال پشت سر گذاشتن سن ازدواج و باروری سالم هستند که زمینه ساز کاهش نرخ باروری در کشور است.
مطلق، میانگین نرخ باروری در کشور را 1.8 درصد اعلام کرد و گفت: نرخ مطلوب باروری 2.1 درصد است که همه دستگاه های کشوری و نیز مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید تلاش کنند، نرخ باروری را در راستای سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، افزایش دهند.
وی افزایش سن ازدواج را یکی از عوامل اصلی در کاهش نرخ باروری دانست و افزود: هم اکنون میانگین سن ازدواج در مردها 27 سال و خانم ها 25 سال است که این میانگین در برخی استان ها از جمله تهران بالاتر بوده و روند صعودی نیز دارد.
مطلق افزود: سال های گذشته سن ازدواج به میزان زیادی در کشور بالا رفته به طوری که این افزایش در میانگین کشوری حدود شش سال و در شهر تهران حدود 10 سال بوده است.
این مسوول، افزایش آمار طلاق را از دیگر عوامل کاهش نرخ باروری در کشور برشمرد و گفت: روند صعودی طلاق ها نگران کننده است به گونه ای که تنها در سال 93 مجموعا 163 هزار و 572 واقعه طلاق ثبت شده که 5.3 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.
مطلق افزود: نکته مهم و نگران کننده در بحث طلاق ها این است که 80 درصد آن در زیر 30 سال اتفاق می افتد که زمان مناسب باروری است، ضمن اینکه 14.2 درصد طلاق ها در سال اول زندگی و 50 درصد نیز در پنج سال اول زندگی می باشد.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین بسترها برای افزایش ازدواج، فرهنگ سازی برای ازدواج مناسب و نیز ارتقای آگاهی جوانان در ارتباط با مزایای ازدواج خواهد بود.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با بیان اینکه کاهش جمعیت تهدیدی برای سلامت جامعه است گفت: فرهنگ سازی و افزایش آگاهی و ارایه خدمات مطلوب رکن اصلی افزایش جمعیت است.





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.